Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bra brandvägg


Hel Och Ren

Rekommendera Poster

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

är det någon vänlig själ som kan tala om vad man ska ha för brandvägg som är bra och som jag kan installera snappt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

 

Kan man ha flera brandväggar är det bättre eller ställer det bara till problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du menar.

 

Om du menar att ha tex ZoneAlarm och Symantec Personal Firewall så lär det ställa till problem.

 

Om du menar att ha en hårdvarubrandvägg, tex en router, och en mjukvarubrandvägg är det inget problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det stämmer vad Mij skrev, att ha en hårdvarubrandvägg (normalt är det inte en komplett sådan utan en router som vi menar)och en mjukvarubrandvägg är det optimala och kommer inte att ställa till något problem. Inte förrän du med routern vill börja köra ett internt nätverk då måste du öppna upp för detta i dina mjukvarubrandväggar, men du ska fortfarande ha mjukvarubrandväggen igång för extern trafik. Men två mjukvarubrandväggar ska du inte ha på din dator. Om du väljer att ha en router så tycker jag att du också ska ha en mjukvarubrandvägg som bl.a tar hand om utgående trafik som inte routern tar hand om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

VA??? Kan du ta det lite mer från grunden. Vad är en router tex? Om du har tid och lust. Vad är det egentligen vi ska ha och installera och var hittar vi det? Sedan vi fick bredband så är vi attackerade av allt som tänkas kan attackera.

 

Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En router är en liten manick som i första hand används för att man skall kunna dela sin internetanslutning.

På så sätt kan man ha mer än en dator att surfa med.

 

Det den gör är att den hanterar dels den IP-adress man får av internetleverantören, dels en uppsättning "på insidan".

 

Just den funktionen gör det lite svårare att hacka sig in i en dator, men långt ifrån omöjligt.

Det hjälper bara mot en del av det som kommer utifrån, och inte mot sådant som man, medvetet eller omedvetet, godkänner att det laddas ner och körs på datorn.

 

En mjukvarubrandvägg kontrollerar vilka program som man har gett tillstånd att ansluta till internet, släpper igenom dessa och stoppar allt som inte är godkänt.

Dessutom så stänger den de "portar" som finns i datorn, och som en hacker använder sig av för att komma in.

 

Själv har jag följande:

Router: För att kunna ha fler datorer.

 

Mjukvarubrandvägg: För att stoppa så många attacker som möjligt.

 

Virusprogram: För att slippa, eller i alla fall minska, risken att bli av med nåt pga virus.

 

Ad-Aware: Ett program som bla tar bort sk "trace-cookies".

Dessa skickar information om bla surfvanor.

 

Swat-IT: Ett program som letar upp och tar bort trojanska hästar, en form av virus.

De flesta virusprogram har detta också, men jag är som jag är... :)

 

Router kan du köpa i en datorbutik, hos Clas Ohlson, Kjell och Company.....

 

Mjukvarubrandväggar finns i både gratisversioner, och dom bättre, betalversioner.

ZoneAlarm har en gratisversion som du kan prova:

http://download.com.com/3000-2092-10196007.html?tag=lst-0-1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

Och Tack för svaret!

Nu känns det bättre. Jag förstår vad du säger. Inte så lätt att hänga med ibland med alla nya program som man tydligen måste ha idag.

Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...