Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

radera


Hel Och Ren

Rekommendera Poster

Hel Och Ren

Jag tänkte radera min hård disk pga problem jag har fått efter jag hade virus men vet inte hur jag ska bete mig!finns det nådon vänlig själ som kan hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Om det finns en installationsdiskett så sätt i den och starta datorn.Välj starta utan CD stöd.När A: visas så skriv format C:.Svara sedan ja på frågan om du vill fortsätta .När formateringen är klar så starta om datorn med disketten i och välj CD stöd.Vid a: skriv d: och tryck på enter.Sätt i W98 CDn och skriv install tryck enter och följ instrukionerna.

[inlägget ändrat 2003-04-12 20:21:01 av murmelmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Det går att göra en på http://www.bootdisk.com/

Men varför formatera?Om Windows installeras i samma mapp så repareras skadade filer och alla inställningar behålls.

 

[inlägget ändrat 2003-04-12 21:25:24 av murmelmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Tack! Bra sida men vad ska jag välja där? Hittade inget där det stod att det var för Win 98?

 

En Tacksam Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Välj översta alternativet och sedan W 98se OEM.Ha en formaterad diskett till hands.Spara filen på t.ex skrivbordet och sätt i disketten och klicka på ikonen.

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-12 21:45:21 av murmelmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Jag såg inte det här inlägget. Menar du att jag inte skulle behöva radera hela hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Nej det är onödigt.Sätt bara i W98 CDn i CDn och installera den över den gammla versionen.Prova först att starta datorn i rent DOS läge.Skriv sedan scanreg/fix så repareras ststemregistret.Kanske det räcker som åtgärd.

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-12 22:27:49 av murmelmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Jag har gjort det en gång men det löste inte problemet med det virus jag har: W32.Gandi.... Det har invaderat över 50 program som satts i karantän och för att kunna använda e-mailen så måste jag ta MSIMN.EXE från karantän då och då annars går den inte att öppna. Just nu så gick det inte längre att lägga just den filen i karantän utan jag var tvungen att ta bort den helt.

Norton kan inte laga. Filerna går ej heller att skicka. Har du hört något om det viruset???

 

Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Glömde säga att jag inte försökt med att reparera stamregistret som du sa. är det någon idé? Blir jag av med alla virus då?. Jag invaderas också av en fruktansvärt massa sexsidor som lägger sig i mina program och till och med hoppar upp i e-mailen. Hur blir man av med dem?

Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Ad-avare 6 från Lavasoft hittar mycket och tar bort mycket skräp dock inga virus.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

har gjort en boot disk men får den inte att fungera.Stängt av datorn satt i disketten startat och sedan stannar den och säger att något är fel. Hur gör jag? Minns ingenting längre.

Tacksam för hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Jag vet inte om det fungerar men jag meilade filerna i min originaldiskett till dej.Öppna med winzipp till en formaterad diskett.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej!

Om du inte lyckas få startdisketten att fungera, så kan du använda "Windows 98 CD-n" till att både formatera och sedan installera. Sätt i så fall in CD-n i CD-rom-läsaren och starta om datorn. När texten kommer upp så........

1. Välj att starta från CD-Rom.

2. Sedan att starta med CD-Rom-Stöd.

 

Om din CD-rom sedan finns på D: så skriver du i tur och ordning......

 

d:

cd win98

format c:

 

OBS så du får med blankstegen. Då formateras hela C:

Sedan när det är klart så skriver du bara

 

install

 

Då börjar nyinstallationen av Win98.

OBS att detta innebär att allt du har på C: kommer att raderas, dvs i ditt fall hela hårddisken eftersom du, vad jag förstår, endast har en partition.

 

Lycka till

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Tillägg:

Du vet säkert detta, men för säkerhets skull så skriver jag det ändå.

 

Om du formaterar hårddisken, så RADERAS ALL DATA från den. Alla program, allt du skrivit och arbetat med, alla Emails ja PRECIS ALLT som som finns på datorn/hårddisken nu.

Så det gäller att ta Backup på ALLT som du tycker är värdefullt att bevara.

 

När du sedan återställer till ditt nyinstallerade Win98, så viruskolla, så att inte viruset slinker tillbaka genom backupen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Vet inte om jag gör rätt men jag fick varken startdisketten eller det här att fungera.

Satte i CD Win 98 startade om men den startade om som vanligt. Ska jag göra något särskillt när den börjar starta om? Var och hur välje jag att

1. starta från CD-Rom?

2. starta med CD-Rom-Stöd?

Nu har Norton också slutat att fungera.

Jag vet snart inte vad jag ska göra?

Kan man inte bara öppna Dos-promten och skriva därifrån?

Tacksam för utförlig förklaring eftersom jag inte är så hemma i Dos. Har gjort det här förut men det var flera år sedan.

Helena

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Nu lyckades jag att få över dina filer till en formaterad diskett. Startade med disketten i. Valde starta utan CD-stöd. A kom upp men när jag skrev format C: enter så får jag bara upp felaktigt kommando!

 

Vad gör jag för fel???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Starta i rent dosläge med f8 och skriv format c:.Efter formateringen så starta datorn med disketten och välj CD stöd Atapi.Skriv D: och sätt i W98 cn och skriv install.Antar att du bara har en hårddisk och att den ej är partionerad.

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-13 21:01:36 av murmelmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...