Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp !


Petra

Rekommendera Poster

Kan en webbmaster neka till att spara inlägg på ett diskussionsforum efter begäran från någon som anser sig uthängd på nätet och önskar vidta rättsliga åtgärder.

 

 

 

Mvh Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag ganska säker på att han kan. Webserverns ägare har ju rätt att bestämma över innehållet på sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var uppe en sådan fråga tidigare gällande aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/0010/21/jk.html

Det hela gick ut på att/om aftonbladet var ansvariga för att det förekom rasistiska inlägg på deras diskussionsforum. Det skulle enligt artikeln bli en förundersökning men jag vet inte om det skulle gå vidare till rättegång. Vi på mitt jobb väntar med spänning på resultatet för det kan påverka mycket... Men har du problem så utropa en moderator tror jag att dom kallar det, en som gallrar i vad som skall läggas in eller inte och om det är någon som gnäller på att du inte vill ta med ett inlägg så skyll på att du inte kan ställa dej eventuellt ansvarig till personens åsikter...

 

/abbe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det hela sedan har gått juridiskt vet jag inte, men jag har märkt att lägger man in ett inlägg på vissa ställen så är det ett visst dröjsmål innan inlägget kommer upp. Det tror jag beror på att inlägget granskas. Man skulle ju alltid kunna pröva detta genom att skriva något grovt rasistiskt, kryddat med lite fula personangrepp, och se om det någonsin dyker upp;-)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i min skola var det en kille som hadde ett forum på sin sida, i forumet så förekom det en del "trackande" på andra elever i samma skola (som andra elever gjort)

 

resultatet av det "blev" att han var ansvarig för allt som fanns på hans sida, sidan bannades från passagens server och var nära att bli det från chello men han ta bort den.

 

i all röra så förekom det också polisanmälningar pga. att en annan elev hade gjort parodi på den första elevens hemsida....

 

så det kan gå ganska hett till, men iaf jag tycket att det är väldigt svårt som webmaster att behöver granska alla inlägg så att man själv inte råkar illa ut.

 

¨Vill också varna för att ha bilder tillåtna i ett forum/gästbok. Jag kollade lite i en sådan på en helt vanlig sida. Några personer hade lagt upp ett par riktigt vidriga bilder, bilder som jag idag (ca 2 år senare) ryser vid bara tanken på dom.

 

När det kommer till ditt fall så är du ju (som jag fattat det) ansvarig för allt som finns på din sida, så om du anser att inlägget kan beröra någon negativt bör du nog ta bort det då du kanske i annat fall blir anklagad för det.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...