Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Paul Ohrt

Mac OS 8.5 är bäst!

Rekommendera Poster

Mac OS 8.5 är mer än dubbelt så bra som t ex Windows 98. När Mac OS slog över från 8.1 till 8.5

så hände det en hel del förändringar vilket det INTE gjorde när man slog över från Windows 95 till 98.I Mac OS 8.5 så blev det hela på multitasking vilket innebär att man kan göra flera saker på en gång. Det blev ett nytt filsökningstillägg, Sherlock. Och när man öppnar och stänger fönster, drar i menyer, markerar objekt så hör man massor av olika ljud. Man kan även ändra utseendet hur man vill. Det är så jävla mycket snyggare och snabbare än Windows 98!!

OBS! Min Power Macintosh 4400/200 startar på 40 s medans Compaq PCn som är tre generationer före med 300 MHz PentiumII startar på1m 50 s! Och här sen! Jag hoppas alla ni envetna PC-användare läser detta och begrundar erat misstag att ni började använda PC!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog påstå att Paul Ohrt själv är dubbelt så bra (eller kanske t o m 204.3%) som både MackOS och Win98. Ironisk eller ej///

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Martin.

Hur mår du? Jag mår bra.

Jag vet inte riktigt om man ska ta ditt inlägg på allvar eller om det bara är tänkt som ett tillägg till han som skapade tråden. Hur som helst är det alltid kul att påpeka när folk har fel.

"Mac OS 8.5 är det bästa operativsystemet jag någonsin stött på! Jag bara säger det. Och jag hoppades på att OS 8.6 skulle vara ännu bättre, med mindre risk för hängningar och en massa annat smått och gott. Så jag laddade ner den grymt stora filen på 39.9 megabyte och fick en betydligt mycket bättre dator."

Gick det lite för snabbt för dig där, eller? Vilket är bäst då!? MacOS 8.5 eller 8.6?

"Hade man windows 95 fick man ingen gratis uppgradering till win 98, men det fick man på Mac OS, om man hade version 8.5."

Om man prenumererar på MS-program får man deras skivor hemskickade med. Är inte det egentligen lika irrelevant som att man måste ha köpt MacOS 8.5 för att få 8.6? De som har 8.1 eller tidigare då?

"Windows är det absolut sämsta operativsystemet som jag stött på någonsin. När windows 1.0 kom, så anklagades de för plagiering. Deras operativsystem var mycket likt macens! Varför? Varför är de på Microsoft lite mer kreativa och gör ett eget operativsystem som inte liknar macens. Microsoft, vet ni inte vad ordet kreativitet innebär?"

Men hallå!? Är det därför MacOS inte har dynamisk minneshantering och ingen multitasking? För att Apple inte vill plagiera det från andra system?

"Därför gör de ett som liknar macens väldigt mycket. Men skillnaden är att allting på skrivbordet(normalt) sitter på vänster sida i stället för höger."

Jaha? Inte för att vara sån, men Windows 1.0 påminner betydligt mycket mer om MWM/Motif än MacOS. Du är nog lite fel ute.

"Och operativsystemet är mycket krångligare. Vad ska man med ett krångligt

operativsystem till"

Jag vet faktiskt inte!? Finns det någon annan som kan svara på det? Vad ska man med MacOS till egentligen??

"Mac OS är utformat så att man inte skulle behöva någon instruktionsbok. Och det behövs inte heller(ändå få man med en. Helt opegripligt)."

Ja, jag förstår inte riktigt hur de tänker på Apple. Måste bero på deras inkompetens när det gäller datorer.

"Apples senaste bärbara dator(400 megahertz) är 2-3 ggr snabbare än än den snabbaste pc:n på marknaden."

Definiera PC. Tack och adjö.

"Är det något fel på det kanske? Den väger endast 2.68 kg och kan ha 2 batterier vilket ger den upp till 10 timmars batteritid!!!!!"

Ja, och min trådlösa telefon har 14 timmars taltid. Slå det om du kan.

"Vilken pc slår det?"

De som har längre batteritid och väger mindre.

"G3-processorn som sitter i maskinen är snabbare än en pentium lll-processor på samma klockfrekvens."

På att göra vad?

"Kanske pc-datorerna som har ett iq på 00000,00001?"

Jag vet inte om du har märkt det ännu, men datorer har ingen intelligens. Ungefär som du då.

"Jag har en kompis som köpte en "värsting-pc" för lite mer än ett år sedan."

Jahapp.. Det gjorde inte jag..

"Gissa hur mycket "värsting-pc" det var i den? Processorn på 120 megahertz(pentium ll), en hårdisk på 1.6 gigabyte, 10 megabyte RAM(datorn har inget virtuellt minne heller) vilket betyder att han inte kan köra program som kräver 16 megabyte RAM, vilket nästan är standard på alla dagens program."

Det var just det här som fick mig att börja misstänka en viss ironi i inlägget. Hur som helst; det här e ju kul. :)

1. Din kompis hittade nog sin dator på soptippen.

2. Det finns inga PII 120. De lägsta är 266MHz.

3. Det lär inte ha varit en gammal P120 heller eftersom de slutade tillverkas för snart 2 år sen.

4. Hur får man in endast 10MB? Jag har inte sett DIMM'ar på mindre än 32MB säljas nu på ett par år. Senast jag kollade på SIMM'ar var de minsta 16MB. Köpte han en halv sån, eller?

5. Om han inte har virtuellt minne så säg åt honom att slå igång det. Det är inbyggt i windows (3.11/95/98/NT3.5x/NT4).

"För övrigt så måste man starta om datorn om man vill byta antalet färger, är det så på alla windows?"

Ja... Om man har slagit igång den funktionen. Säg åt honom att gå in i bildskärmsinställningarna och slå av den så startar den inte om när han byter upplösning/bitplan.

"Han har inget v-RAM(det säger han själv i alla fall), så han kan nästan inte spela spel."

Har han ett grafikkort? Utan vram så är det inte mycket till kort. Kan inte behandla någon bildinformation eftersom det inte kan lägga det nånstans. Kan inte heller spotta ut något på monitorn eftersom den inte har någon bilddata att behandla. Häftigt. Kanske en sån där nymoden grunka som kör med virtuellt vram utan någon hårdvara alls. Precis som min nya dator som jag håller på att bygga. Behövs ingen hårdvara. 100% virtuell.

"Det hackar en hel del, det gör det."

Afan.

"Datorn kostade 12000! Är det ett bra pris för en sådan dator."

Hahaha! Gav han 12000 till skrothandlaren?

"Skärmen är en fjortontummare. Visserligen kan den få lika många punkter om på en 15-tummare, men då blir det hackigt, det säger jag bara!"

Du har inte en blekaste aning om hur en monitor fungerar, am I right or am I right?!

"Datorn jag sitter framför nu är en Macintosh Performa 5400/160 megahertz."

Varför det?

"Men de datorer som finns nu på marknaden är helt fantastiska! iMac, Powerbook G3 och PowerMac G3. Och är iMac en dyr dator? för 10 000 får man en iMac 333 megahertz. Det är väl billigt!"

Hah. Nej.. Under 5000:- ska det kosta om det ska vara billigt.

"om man skulle mäta en iMac 333 mhz med en pentium ll 333 mhz så skulle macen nästan vara dubbelt så snabb. Invändningar?"

Ja. Den är inte dubbelt så snabb.

"För dessa siffror har jag fått fram med hjälp av fakta."

Haha.. Från Apple, eller kanske MacCentral, eller någon annan lika opartisk testare?!

"Och du som skrev i pc för alla att PowerMac G3 startar på 2 min, hittade du den långsammaste datorn(300 mhz) och la dit 100000000 tillägg? För då kan den gå på 2 min. Min Powermac(160 mhz) startar på 2 min!"

Aha. Så då borde du (om man räknar som du) ha 50000000 tillägg. Behövs det verkligen så många för att man ska kunna använda MacOS till något vettigt?

/per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du gör det inte speciellt enkelt att svara på dina inlägg, eftersom du varken använder [return] eller citat från inläggen du själv svarar på.

Hur som helst ska jag göra mitt bästa. Eftersom du redan varit så vänlig att skriva upp siffror undanhåller jag mig från att citera. OK?

1. Ok. Skriv det då nästa gång. Om MacOS 8.6 är 8.5, vad är då 8.5? 8.1?

2. Vilken tidning?

3. Nej, inget MacOS förutom MacOS X har någon form av multitasking. Du har inte ett multitaskande OS på din Mac, om det var det du undrade.

4. Om de inte liknar varann, varför tror du då att Windows 1.0 skulle vara ett plagiat av MacOS? Och angående 95, nej, det är inte konstigt att 95 ser bättre ut än 3.11. Det är nyare och det bevövdes verkligen en rejäl omorganisering av det gamla gränssnittet.

5. Vad yrar du nu om?

6. Vad ska jag i sherlock att göra om jag ska lära mig var allting finns? Fixar inte det allting åt en så man slipper lära sig det?

7. Jag har en PC. Jag vet vad det står för. Men en Quad Xeon 400 är även det en PC. Dock finns det ingen Mac, som lämnat laboratoriestadiet, som kommer i närheten av den. Xeon-maskiner är, däremot, ganska vanliga.

8. Kanske det.

9. En bärbar PC? Du kan få det mesta mellan 10000:- och 40000:- helt och hållet beroende på vad du vill ha med. Givetvis finns det ännu dyrare, men över den gränsen börjar det bli löjligt dyrt. Som Apples datorer, alltså.

10. Du har inte en blekast aning om hur en processor fungerar, eller vad det egentligen är, eller hur!?

11. Hummmmmmmmmmmm....

12:1. Trist för honom. En bra tumregel är att aldrig handla en dator hos en Radio/TV-handlare. Hälsa honom det.

12:2. Ok.

12:3. Ok.

12:4. Hoppas du inte menar allvar på den här punkten.

12:5. Ok.

13. Ok.

14. Han har VRAM, tro mig. VRAM är videominne. Det är ett måste på ett grafikkort.

15. Är OnOff en datoraffär?

16. Kunde din lilla hjärna inte komma på ett bättre svar?

17. Va? Var hittar du en sån?

18. Likadan PC? Det finns inga Mac'ar som är likadana som en PC.

19. Jag läser inte PC fur Alles. Läser du MacWorld?

/per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du borde ju veta vilka punkter jag svarat på, eftersom det är samma nummer på dem som på dina. Jag ville bara få dig att förstå hur besvärligt det var att lista ut vad det var du svarade på när du radade upp dem som siffror istället för att citera kommentarer/meningar som jag skrivit.

/per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3. Om jag har förstått multitasking rätt så betyder det att man kan ha flera filer igång samtidigt. Och alla utnyttjar en del av processorn så att alla kan ladda. Och det har Mac OS. I alla fall Mac OS 8.6(du kanske har läst om 8.5 och hur det är med den versionen, ja det vet jag inte!)

Multitasking betyder att alla program dessutom fortsätter att exekvera, alltså inte pausar när du startar ett nytt program.

Jag tror inte Mac Os 8.6 har riktig multitasking, utan mer som den som satt i win 3.11 där ljud + vissa andra saker kunde utföras i bakgrunden samtidigt med ett program.

I unix/linux Windows NT, och nu W 98 b.l.a. så stöds äkta multitasking. Om du t.ex. drar igång ett renderingsprogram, samtidigt med en FTP server och skall skriva mail så funkar det samtidigt och inget av programmen pausar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det läge att starta en ny tråd exklusivt för dumhuvuden?

Är det meningsfullt att starta en tråd för ordblinda?

Är det rätt att starta en tråd för folk som inte kan uttrycka sig på ett begripligt sätt?

Om så, skall tråden då ligga under PC för alla/Datorkrig eller Macworld/Datorkrig.

Sista frågan: Om man i "verkligheten" stöter på någon av de mindre begåvade figurerna som verkat i denna tråd, vad säger man då? Finns det något att säga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad babblar du om för 120 mhz pentium II? Dom finns inte långsammare än 233mhz... VANLIG pentium finns däremot från 60mhz upp till 200.

Angående det virtuella minnet så har Win95 automatisk swapfil som krymper/växer enligt behov. En 120mhz är ingen speldator i dagens läge, det medger jag. Men det är bara att slänga i ett Voodoo2 för några hundralappar så fungerar de flesta lite äldre spel som en dröm...

Och det där om att byta upplösning utan att starta om. Det var så på Win95 första versionen. Sedan dess har det kommit OSR1, OSR2, OSR3 samt Win98, 98SE och 2000 och alla dom kan man byta upplösning utan att starta om... om man bortser från Microsoft Powertoys där det kommer med en upplösningsbytare på kanske 10kb som kan enkelt byta upplösning i alla windowsversioner on-the-fly.

Du din patetiske macanhängare, skaffa dig en riktig dator med ett riktigt OS och var nöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad gör Linux ett riktigt OS och MacOS inte?

Varför är Linux ett riktigt OS bara på en PC?

Kan du kliva ur sandlådan och utveckla dina påstående lite mer?

/anne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...