Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur tar jag bort windows..........


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

om jag har flera windows på samma operativsystem, jag vill ta bort det ena (xp) hur gör jag för att inte formatera hårdisken?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Kanske du menar samma hårddisk?Isåfall är det väl bara att starta i dos och skriva deltree xp etc.

 

[inlägget ändrat 2003-02-26 17:35:02 av BurkLasse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det tar väl knappast bort XP??

På sin höjd tar det bort mappen xp och dess undermappar.

 

Det skulle betyda att det ligger kvar en del systemfiler som kan, och troligtvis kommer, att störa systemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

I rent DOS läge lär väl inget bli kvar?Enklast är kanske att köra F-disk på den partition där XP ligger.

 

[inlägget ändrat 2003-02-26 20:36:05 av BurkLasse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag ganska övertygad om att det blir.

 

Deltree är ju bara en annan variant på

RemoveDirectory (rd).

 

Antag att du startar på en floppy och sen går över till c:

Där har du sedan tidigare gjort en mapp kallad "MinMapp", och i den finns ett antal underkataloger.

 

När du står vid DOS-prompten på c:\ och skriver "Deltree MinMapp" så är det den mappen och underkatalogerna som försvinner.

 

Skulle du skriva "Deltree win", eller vad det nu är systemkatalogen heter i win98, ja då är det den mappen som åker.

 

Men systemfilerna och alla andra kataloger finns kvar.

 

Så jag tror att det enda sättet är att formatera, och sedan lägga in det man vill ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Då är det väl F-disk som är lämpligt?Sedan formatering.Har tyvärr ingen erfarenhet av XP.

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-26 20:54:24 av BurkLasse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en FAT32-partition behövs det troligtvis inte, eftersom det kan hanteras av win98, och trots allt är en DOS-partition.

 

Och eftersom det gäller win98, och det måste ligga på c: så är i alla fall den partitionen antingen FAT16 eller FAT32.

 

Om det sen är så att winXP ligger på en annan, NTFS-formaterad partition, så vet jag inte om det går att formatera från win98.

 

Fast det är klart...det KAN vara problem med att få bort XP, så det är kanske inte fel att köra fdisk...

 

Då VET man att man får bort ALLT från XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

ehh, hur kör jag fdisk då? =)

 

det räcker med att man skriver fdisk i dos om man har en startdiskett va?

 

men hur KÖR jag sen då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopierat från ett av mina tidigare inlägg:

 

Om du har en startdiskett till win98, annars kan du ladda hem en från

http://www.bootdisk.com , så startar du datorn med disketten i.

 

När den tuggat färdigt och det på understa raden står A:\> skriver du

"fdisk", utan citationstecken, och trycker på enter.

 

Där väljer du att ta bort en partition, sedan "icke-DOS"

(först alt.3 och sen alt.4).

 

Det är troligt att du måste ta bort d-partitionen först, om det är den som är FAT.

I så fall är det först alt.3 sen alt.2(kan vara alt.3, det kommer ett felmeddelande om du väljer fel).

 

Sen är det bara att backa och sen skapa en partition.

 

Starta om, formatera, installera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

det går inte ta bort bara operativsystemet från fdisk, bara partitioner?

 

varför då köra fdisk menar ni - då kan jag väl lika gärna formatera bort det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fdisk tar bara bort partitioner.

 

Anledningen till att du rekommenderad att köra fdisk, och inte bara formatera, är att xp tydligen lägger något på hårddisken som inte försvinner vid en formatering.

 

I alla fall på en NTFS-partition, vet inte hur det är på en FAT32..

 

Och eftersom det inte tar speciellt lång tid att köra fdisk, så kan man lika gärna göra det med en gång så att man vet att man fått bort allt.

 

Speciellt som det är fruktansvärt irriterande om man formaterar och sen upptäcker att det inte räckte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

lite förklaring för okuninga:

 

Partion = del av en hårdisk (man recerverar en "tårtbit" av den fysiska hårdisken till en vituel hårdisk, som kommer bete sig som en andra hårdisk)

 

Fat16 fat32 och NTFS = filsytem som sägger åt datorn hur den ska lägga informationen på datorn där fat16 är det sämsta av de 3 ocj ntfs är det mest stabila och lättast att jobba med

 

Foramtering = en högformatering som man gör i dos (a:\format c:) säger åt hårdisken att den kan skriva över allt som fins på den partionen © all information finns dock kvar på HDD

 

för att helt soppa rent hen fysisk hårdisk ska du använda fdisk skriv såhär i dos promten "a:\fdisk /mbr" det tar bort mBr masterboot record det äör en liten mini partion som styr alla partioner sewn går du in i fdisk som vanligt och tar bort resp gör de partioner du vill ha eller tarbort allt å inte göra en partion utan låter win XP installation partions program göra partioner med ntfs (fdsik kan inte göra ntfs filsytem)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...