Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD BRÄNNARE OCH DVD HJÄLP!!!!!!!!!!!!!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

min samsung DVD-/CD-ROM och min cd-brännare funkar inte!

 

jag har installerat om drivrutinerna, ska jag hitta några andra drivrutiner från internet? nu använder jag dom som finns i windows.

 

och kollat så att alla sladdar inne i datorn sitter rätt. vilket jag TROR att dom gör.

 

dom är inte inaktiverade.

 

när jag öppnar "den här datorn" så har jag ingen cd enheter.

 

går jag in på enhetshanteraren så är det en massa gula utropstrecken. det blir ingen skillnad om jag installerar drivrutinerna.

 

jag har inga virus heller.

 

men, jag kan mata ut cd och brännaren. så jag har ström?

 

jag kan starta om datorn med en xp cd om jag använder DVDn då kommer jag in i installprogramet, men inte brännaren. så DVDn är ju inte sönder.

 

dom har fungerat förut.

jag hittar dom i bios, men vad ska dom stå på - alltså "auto" eller "cdrom" eller nått, om ni förstår vad jag menar.

 

vad kan vara fel? nån som kan nått?

kan det vara nått med master och slave att dom sitter fel? har ingen aning. nån sladd?

 

 

/Christer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Se till att ha brännaren som Secondary Master och DVD:n som Secondary Slave.

 

I BIOS, om det står "Auto", tryck Enter och Enter igen så ska enhetens namn visas istället för "Auto".

 

Då skall det inte vara några problem i Windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

jag är inte så het på det där med secondary slave , primary ,, och allt det där. vill du förklara ? =P

 

/Christer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

om du tittar baksidan av dvdn o cdromen så sitter det små stift där som du kan flytta, oftast så står det på dvdn samt cdromen vilken som är master osv.. Måste alltså plocka ur cdromen o dvdn

 

Gl & Hf

--------------------------------------------------

stay cool, stay metal

---------------------

 

1,AMD Ahtlon Xp2200+ (1,8ghz) 333mhz Geforce 2 gtx 80 gig samsung

2,AMD ThunderBird 1,33GHz, 512 Ram Geforce 4 TI4600 128mb ddr

 

[inlägget ändrat 2003-02-24 08:20:51 av Unb]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

det står endast på min cdbrännare om det är slave master eller cabel select.

vad är det för skillnad mellan dom 3?

 

 

 

om jag sätter secondary på den, hur vet jag om den blir master eller slave?

 

 

 

/christer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du följer tidigare tips och ska sätta din brännare som Secondary Master och DVD:n som Secondary Slave så sätter du brännaren på ytterkontakten på IDE-kabeln ( där den andra "änden" sitte på moderkortet ) och byglar den som Master. Sätt DVD:n i mittkontakten på IDE-kabeln och sätt byglingen där på Slave.

 

Själv har jag dom på Secondary/IDE2 men DVD:n som Master och brännaren som Slave då min DVD är snabbare. Men det här tycks vara en "smakfråga"...

 

Cable select betyder att datorn ska "känna av" var på IDE-kabeln du satt enheten. men det kan orsaka problem när man har flera enheter på samma IDE-kabel. Så precisera Master/Slave istället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

ok, jag ska testa det imorn.

tack på förhand iallfall. jag gav dig några poäng också =P

 

-

1 .men varför spelar det roll hur man byglar den,

2. byglar är alltså det där stiftet man kan trycka in i några andra stift =) ???

 

3´. vad är det för skillnad på primary och secondary?

 

/christer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skillnaden mellan Primary och Secondary är precis vad det låter som. Vid uppstart känner ju datorn av enheterna i en viss ordning. Primary blir den första IDE och Secondary blir då den andra. Därför är regeln att man har hårdisken med Operativsystemet på Primary Master ( = första kontakten på "första" IDE-kabeln ) Har man en andra hårddisk bör den sitta direkt efter den första = Primary Slave. Och sedan är det som jag skrev tidigare en smakfråga om man väljer brännaren eller DVD:n som Master på den andra IDE-kabeln ( Secondary ). Att man sedan måste bygla enheterna ( stiften bakpå enheten )är ju för att därigenom tala om ( eller bekräfta ) att enheten sitter kopplad som Master eller Slave på IDE-kabeln. Sätter du en enhet som Master på IDE-kabeln och byglar den som Slave så blir det ju "dubbla budskap" och antagligen fungerar inte enheten då. Annars skulle ju inte de här detaljerna ( byglingen )på olika enheter finnas. Allt finns av en anledning...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

nu har jag:

 

primary master: min hårdisk

primary slave: inget

 

secondary master: brännare

secondary slave: dvd

 

MEN det funkar fortfarande inte! hur ska jag få igång dom?

 

jag har även skiftat plats så jag har secondary master: dvd och

secondary slave brännare.

 

/christer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

När du skriver "MEN det funkar fortfarande inte", vad är det då som inte fungerar. Startar datorn som den ska ( = hårddisken hittas och Operativsystemet startar )men du hittar inte DVD och/eller Brännaren i "Den här datorn som du beskrev i din första fråga.

Om du testar att bara ha en av enheterna på Secondary/IDE2 vad händer då. Ta DVD:n då den ju fungerade med XP-skivan. Sätt den på yttersta kontakten på IDE2 och bygla som Master.

Apropå det innan du testade ikväll var du in i Enhetshanteraren och tog bort enheterna och sedan startade om datorn så att Windows fick hitta och installera om dom...?

I första frågan skrev du att du hade "en massa gula frågetecken". På vilka platser/enheter fanns/finns dom?

 

Fick just se en annan fråga du ställt där du nämner att du har två operativsystem ( 98 och XP ). Är det här samma dator??? Har du operativsystemen på olika partioner???

 

[inlägget ändrat 2003-02-26 18:49:46 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

hej-

aa det är så jag menar. datorn startar upp rätt men hittar inte dvd OCH brännare i windows.

 

 

nu hittar jag även inte dom heller i dos - så nu kan jag inte installera om windows...genom CD.

igår så hittade min dvd i dos.

 

 

jag testade att att installera om drivrutinerna och startade om datorn - ingen skillnad.

 

 

dom gula utropstecknena jag pratade om, så här ser det ut:

 

4 st utropstecken som det står exakt:

"Generic STEAL DVD SCSI Cdrom Device".

 

på ett annan utropstecken står det:

IDE-cd r/rw 8x4x32

 

och det sista:

SAMSUNG DVD-ROM SD-6125

 

dubbelklickar jag på någon av dom här så står det att "Det går inte att läsa in den här enhetens drivrutin. Drivrutinen kanske är skadad eller saknas. (Kod 39)".

 

dom finns i enhetshanteraren under "dvd-/cd-rom-enheter".

 

i min andra fråga om 2 operativsystem:

just den frågan ställde jag åt en kompis men jag däremot xp och 2000. jag har xp på e: ,

och 2000 på d:...

 

alltså: jag som var helt obekant med det här innan har förstått det såhär.

det finns 3 IDE kontakter på moderkortet. den lite midre är till floppy. den närmast den är till primary och det är IDE1? och brevid den - sitter secondary som är IDE2?

 

så jag sätter dvd'n som secondary master, ensam, och sen ska ha både brännare och hårdisk i primary. och här ska hårdisk vara master och brännare vara slave?

 

jag har säkert fått allt om bakom bakfoten =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det här är jag inget vidare på, men vad jag förstår av ditt inlägg har du någon form av SCSI-kort i datorn > "Generic STEAL DVD SCSI cdrom Device" och då krävs nog en drivrutin även där för att få enheterna att fungera. Kikade lite snabbt på nätet och hittade en del, men då jag inte är helt säker på att det fungerar så vill jag inte länka dig vidare. Hoppas någon annan kan hjälpa dig med det...

Sedan menade jag att du helt enkelt skull koppla bort brännaren en gång och se vad som hände då. Starta datorn med hårddisken kvar på Primary Master och sätt DVD:n på Secondary Master. Strunta i brännaren den här gången. Men som sagt tror jag ditt problem ligger i den här SCSI-enheten och drivrutiner till den...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

var det där i förra inläget jag pratade om rätt det där om IDE2 är secondary och IDE1 är primary, osv.

 

vad är ett SCSI-kort? och vart sitter det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som jag skrev tidigare är jag inget vidare på det här med SCSI-kort/devices..

Annars är Primary = IDE1 och Secondary = IDE2. Hur de sedan sitter på själva moderkortet beror ju på vilket moderkort du har. Men det låter väl logiskt det du skriver. Och då hårddisken startar upp med Windows så är ju den rätt monterad/byglad.

Vet du om du gjorde något speciellt direkt innan det här problemet uppstod???

Sedan skrev du att det fanns 4 utropstecken men listade "bara" tre. Var finns det fjärde?

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-28 13:53:34 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

jag gjorde inget speciellt den kvällen. fast när det inte funkade så öppnade jag datorn och pillade lite =).

 

det var fyra utropstecken som det stod "Generic STEAL DVD SCSI Cdrom Device". alltså det stod likadant 4 gånger. sen kom dom andra 2,, eller vad man ska säga, om du förstår vad jag menar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag skulle nog testa att ta bort enhetran och sedan starta om så de blir installerade på nytt. Blir det likadant med alla frågetecken så är det ju något som fattas/är fel. För mig står det ju Generic IDE på t.ex hårddiskarna + diskettstationen så det lutar ju åt att du istället har SCSI. Och då har jag för mig att det kan vara lite annorlunda med inställningar/byglingar o.d.. Kommer du ihåg hur de var byglade innan du började ändra något ? Är det någon annan som kan förklara...?

Vad har du för brännare, och gärna moderkort/datormodell?

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-28 17:08:48 av Mejram]

[inlägget ändrat 2003-02-28 18:16:41 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

a, det blir likadant om jag ominstallerar drivtutinerna.

 

kommer inte ihåg hur jag byglade innan säkert, jag har nog testat alla kompinationer.jag tror iochför sig att jag hade likadant som jag hade nu.

 

brännre: fujitsu siemens, vad är det du vill veta om den?

moderkort: "intel", model- "VC820", version "AAA23986-400".

 

datormodel: fujitsu siemens

 

nu är det här meddelandet på plats över 30 nånstans så nu läser ingen det. ska nog skriva ett nytt och fråga vart man kan ladda ner drivrutiner till Generic STEAL DVD SCSI Cdrom, eller? ska jag fråga nått mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Låter som om du har ett moderkort med fler IDE kanaler än en av utropstecknet o felbeskrivningen att döma (SCSI). RAID kanalen går som scsi-enhet i bios o win. Stämmer det?

Jag gissar att du har din burner liggandes på en sån kanal. Flytta den till den "vanliga" IDE kanalen o sätt hd på den kanalen istället.

 

Edit: hittade detta! Vet dock inte om du kör XP?! Orkar inte läsa tråden igen :)

 

01. Use the Registry Editor to navigate to:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE/System/CurretControlSet/Control/Class/{4d36e965-e325-11ce-bfc1-08002be10318}.

 

02. Export this key to a savekey.reg file.

 

03. If the UpperFilters and/or LowerFilters Value Names exists, Delete them.

 

04. Exit the Registry Editor.

 

05. Shutdown and restart Windows XP.

 

06. Control Panel / [Performance and Maintenance] / System.

 

07. Press Device Manager on the Hardware tab.

 

08. Select (highlight) the drive with the question mark.

 

09. Use the Action menu to Uninstall the device. Press OK when prompted to confirm.

 

10. Repeat steps 08 and 09 for any other drive that is listed with a question mark.

 

11. Use the Action menu to Scan for hardware changes.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-04 11:01:19 av Blacksnake]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

vad är raid kanalen, och hur ska jag se om "raid kanalen går som scsi-enhet i bios och win"?

 

 

jag vet inte ens vad SCSI är egentligen.

 

jag har xp.

 

/tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag skummade igenom tråden igen o såg att du hade en Fujitsu-siemens burk så det är nog föga troligt att du har RAID på den burken. Det brukar inte vara det på OEM-datorer, så glöm det jag jiddrade om först.

Däremot min editering som jag gjorde strax efteråt ang. registerhacket gäller fortfarande. Gör det som står punkt för punkt o se om du får det att lira.

 

 

Kan det vara så att du har en ATA100-controller på moderkortet? Den går nämligen också som scsi-enhet o behöver drivers för att lira.

Vad har du för dator exakt? Datormodell!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

först:

 

nr 02. jag ska exportera den där KEYn nånstans bara, kan den heta vad som helst?

 

03. sen vet jag inte vad som menas med upperfilter och lowerfilter

 

06. ...kontrollpanelen - vad är performance och maintenace?

 

07. vad är device manager på hardware tab?

 

-------------------------------

 

hur kollar jag om jag har ATA100 på moderkortet? inte så mycket jag kan... =P

 

----

min data, (2 år gammal snart):

 

P3- 1000 mhz.

256 sdram- 2 st 128

hårdisk: 40 gb, maxtor 4D040H2.

moderkort: intel corporation VC820

grafikkort: NVIDIA gerforce4 ti 4400.

 

datamodell.. Fujitsu-siemens ? eller vad menar du

 

/tack på förhand

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Först o främst så kollade jag upp ditt moderkort VC820, o det har ingen ATA-100 kontroller så det kan vi glömma bort.

 

1. Du kan döpa den till vad som helst. Det är bara en backup :) backup.reg t ex

2. Har du ngt värde som heter upperfilters och/eller lowerfilters? Ta bort dom!

3. Strunta i kontrollpanelen, gå direkt till enhetshanteraren genom att trycka wintangent (den med flaggan på) + pause/break (högst upp till höger på t-bordet) alltså, win+pause. Klicka på fliken maskinvara o sedan på knappen enhetshanteraren.

4. Devicemanager=Enhetshanteraren (som du säkert redan hade förstått :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

jag gjorde en backup i regedit - sen installerade jag om drivrutinerna.

det var det man skulle göra va? det funkar fortfarande inte iallfall. men varför en backup?

 

i nyckeln:

{4d36e965-e325-11ce-bfc1-08002be10318} så har jag bara ett strängvärde:

 

namn: standard typ: REG_SZ DATA: CD-rom drive

 

så behöver inte deleta några upperfilters och/eller lowerfilters alltså.

 

men vad kan vara fel då?

behöver jag nya drivrutiner? drivrutiner till SCSI?

 

/tack på förhand

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

En backup är ju alltid bra att ha ifall ngt inte går som det är tänkt!

Det du skulle göra var att ta bort cd-enheterna i enhetshanteraren o låta windows scanna efter ny hårdvara o förhoppningsvis hitta på dom igen.

 

Du har inget SCSI på det moderkortet, såvida du inte själv har stoppat i ett SCSI-kort. För jag tror inte att Fujitsu har stoppat i ett från början.

 

Försök, om du inte redan har, leta efter drivers till din dator på fujitsus hemsida.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

hittar inga just nu. skickade ett mail till fujitsu och frågade om dom hade några drivrutiner.

 

jag testade att stoppa en annan cdrom (som fungerar i vanliga fall) i min dator. den fungerar inte heller!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...