Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Konstigt hårddiskproblem

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Hej.

Idag fick jag hem min seagate barracuda V 80 gb. Glad som man var skruvade man upp datorn och skruvade fast hårddisken, byglade den på cable select som manualen till datorn sa och kopplade den till slave-kabeln. Men glädjen försvann ganska omgående när jag startade datorn och kom in i windows xp (sp1).

Enhetshanteraren kom upp i hörnet och sa att en ny diskenhet hittats. Bra tänkte jag, då hittade han hårddisken utan problem. Efter att den lilla rutan varit uppe i ca 30 sekunder blinkar hela datorn plötsligt till och en blåskärm kommer upp.

Page_Fault_In_Nonpaged_Area

**** Stop: 0x00000050 (0xFFFFFFE8,0x00000001,0x804ECA95,0x00000000)

Hoppas det där var till någon nytta.. det var det som var värt att skriva upp i alla fall. Efter det har jag inget annat val än att trycka på strömbrytaren. När jag startar upp igen inträffar precis samma sak. Nu har jag kopplat ur den nya hårddisken och sitter endast med den gamla för att försöka få hjälp.

Vad kan vara fel?

Min dator är från 2002 så jag tror inte att det har något med moderkortet och begränsningar med utrymmet att göra. Nu är inte jag något proffs så jag ska nog inte yttra mig ;)

Troligtvis handlar det om att det inte är skapat en partition av det fria området.

Det måste man göra först.

Sen skall den formateras för att man skall kunna använda den.

Guest idgadmin

Prova att bygla som vanlig slave istället.Läste på nätet om en med samma fel och det löste sig när han bytte ett dåligt ramminne.

[inlägget ändrat 2003-02-20 19:55:31 av BurkLasse]

Guest idgadmin

"Troligtvis handlar det om att det inte är skapat en partition av det fria området."

Hur gör jag det?

Men innan jag gör det ska jag prova att bygla den som vanlig slave som burklasse säger.

Guest idgadmin

Dampbarn med Dampryck säjjer:

hehe ville bara påpeka att jag är ytterst imponerad över att du lyckades att faktiskt få upp en bluescreen i WinXP...

jamenar det är ju inte omöjligt men det händer ju inte en gång om dan som med äldre windows verisioner...

:P

Guest idgadmin

Har testat att bygla om den till slave nu. Men det fungerar fortfarande inte, samma problem uppstår. Spelar det någon roll om masterhddn är inställd på cable select?

Guest idgadmin

Ja, den hittas i BIOS. Om jag skyndar mig vid uppstart kan jag nå hantera genom den här datorn och "initiera" disken tror jag det hette. Den visar då ungefär 80 gb. Men sen kommer bluescreenen upp igen.

[inlägget ändrat 2003-02-21 15:28:26 av Werkaster]

Guest idgadmin

Har ett ramminne, 256 sdram.

Nu har jag provat SeaTools och den hittar inget fel alls på hårddisken. Den finnes som sagt i BIOS och allt är frid och fröjd enda tills windows har letat på den i enhetshanteraren som "Ny maskinvara". Då är det roliga slut och det där felmeddelandet visar sig. Det spelar inte heller någon roll om den är byglad som slave eller cable select.

Jag har ingen lust att köpa nytt ramminne för att få min hårddisk fungera heller. Är hoppet över nu? Jag har ju fått uppfattningen om att det är XP som strular. Kanske skulle installera om det?

[inlägget ändrat 2003-02-22 19:47:24 av Werkaster]

Guest idgadmin

Hej Werkaster,

Har du provat starta pc:n i "felsäkert/safemode"läge?

Du kommer in i detta läge genoma att trycka "F8" vid start av pc:n (oftast direkt efter "bios/setup" splash bilden) Kan vara lite små knepigt att hinna med, så försök flera gånger om du ej kommer till menyn första gången.

Ditt problem kan även vara ram-minnes problem som BurkLasse nämner, har du flera ram-minnes moduler så prova ta ur ett åt gången och starta pc:n.

Men jag tror mer att du har nån form av konflikt. Jag är lite nyfiken på hur det går när du starta pc:n i felsäkert läge.

PS:

Lite info angående ditt "STOP" på Microsoft websida.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;329293

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;315335

Guest idgadmin

Jag har provat att starta datorn i "vanligt" felsäkert läge. Det finns massor med alternativ. Det enda som händer är att den börjar extracta filer och så, som den ska göra. Sen stannar den vid en svart skärm som vanligt och blinkar. Men skillnaden är att den efter 4 minuter fortfarande blinkar och inget mer händer.

Har endast en ramminnes-modul.

Nu har jag vid uppsytart lyckats rusat in i enhetshanteraren och avaktiverat den andra hårddisken och därmed får jag ingen blue screen. Men direkt jag aktiverar den (Eller väntar en stund vid uppstart) kommmer samma blue screen.

Bör jag vänta en stund längre när jag försöker komma in i windows från felsäkert läge? Misstänker nämligen att det krånglar med det p.g.a hårddisken.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...