Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP Jornada 820 -Laga!!


PerE

Rekommendera Poster

Min HP Jornada 820 har tappat skärmbilden. Dvs den är blank om jag inte knackar hårt på datorn. Glappkontakt? Kan någon i Stockholmsområdet hjälpa mig?

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
Sven Wallin Grythyttan 0591-14451

Jag kan inte hjälpa dig med ditt problem, men jag är en Jornada-entusiast och kanske vore det bra att hitta eller skapa ett forum för Jornada-ägare som kan hjälpa varandra i diverse frågor.

Jag har också en Jornada 820. Den fungerar bra, men jag skulle vilja ha ett nytt batteri till den och så skulle jag vilja ha tips om hur man fixar glapp i gångjärnet på locket. Jag beställde ett batteri från Amazon till Jornada 820 nyligen, men det visade sig vara ett litet Internt batteri som kom i paket från HongKong. Jag visste inte att ett sånt dolde sig inuti datron, men det kanske det gör. Hur som helst det var inte ett sånt jag var ute efter utan ett som låter mig arbeta tolv timmar i sträck som det jag har gjorde när det var i sina bästa år.

Sven Wallin
Erik Andersgatan 4
71260 Grythyttan
14451@grythyttevarpen.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Sven Wallin Grythyttan 0591-14451

Någon som vet var man får tag i ett nytt batteri till Jornada 820, helst extended för 15 timmars arbete mellan laddningarna eller vilka celler man ska skaffa om man vill öppna ett gammalt batteri och byta celler i det och var man får tag i sådana celler.

Jag undrar också vad man ska med ett "Internal battery" för Jornada 820 till. Sitter det ett sånt i från början eller är det ett batteri som man kan montera in efteråt för att förhöja prestanda på något sätt.

Slutligen är jag lite osäker på hur man får gångjärnet att sluta "glappa" så att skärmen håller sig fix i ett läge.

Svara gärna direkt till 14451@grythyttevarpen.com

P.S. Jag har nu hittat ett ställe där man kan köpa batterier (i USA)
http://www.partstore.com/Part/Hewlett+Packard/Hewlett+Packard/Jornada820820E/Hewlett+Packard/Hewlett+Packard/F1276A/New.aspx D.S.

En ytterligare fråga: Jag har också en Jornada 680. Helt plötsligt har nu skärmen blivit blank. Det hände när den sattt i sitt laddställ. Skärmen lyser men det kommer inte upp text eller bilder på den. Det verkar som om datorn i sig fungerar när man skriver på tangenterna och när man hanterar skrivbordet med pekpennan. Batterierna är O.K. också. Vad kan det vara för problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
Hej SVEN!

Jag tycker att du INTE ska skriva UT HELA DIN Adress med Telnr mm!

Utan Redigera detta och ta BORT detta, det räcker väl med E-Mail Adressen?

MEN det är bara vad JAG TYCKER!

Somsagt det finns MYCKET KONSTIGA FOLK SOM ÄR UTE I CYBER RYMDEN!!

Mvh

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga ut sin mejl-adress i ett forum innebär dessutom en markant ökad risk för mycket spam. Ett forum är dessutom till för kunskapsutbytande och det blir minst sagt konstigt om det bara skulle bestå av frågor men inga svar för att sådana skickas i mejl.

"Slutligen är jag lite osäker på hur man får gångjärnet att sluta "glappa" så att skärmen håller sig fix i ett läge."
En 10 år gammal dator börjar nog få många krämpor. Jag gissar att gångjärnen helt enkelt har blivit slitna så att friktionen har minskat och i så fall är det ju att göra gångjärnen större som gäller och det är väl inte så lätt.

"Jag undrar också vad man ska med ett "Internal battery" för Jornada 820 till. "
Är det ett knappcellsbatteri? I vanliga datorer sitter det ett sådant för att inte BIOS ska tappa sina inställningar samt för att datorn ska kunna hålla reda på datum och klockslag fast datorn är avstängd.

Batterier och andra reservdelar till Jornada 680 hittade jag en HP-sida om, det finns kanske motsvarande information för 820 där någonstans också.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=bpia2129&tmp_track_link=ot_faqs/top_issues/en_us/bpia2129/loc:5&lc=en&dlc=sv&cc=us&product=59950

"Jag har också en Jornada 680. Helt plötsligt har nu skärmen blivit blank."
Något som gått sönder på vägen mellan själva datorn och skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Sven Wallin Grythyttan 0591-14451

Jag har även en Jornada 680 och den fick plötsligt blank skärm. Jag lät den stå på laddning några dagar och helt plötsligt fungerade allt O.K. igen efter hard reset.
mvh/SvenWallin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Wallin Grythyttan 0591-14451

Någon som vet om det finns några likvärdiga datorer till Jornada 820, Vad jag gilar mest är att de  startar upp omedelbart, så att man kan skriva sina ideer medan de ännu finns kvar i huvudet. Vaniga datorer och minidatorer får man ju vänta på tills de startar upp och vänta är inte min melodi.
/SvenW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Sven Wallin Grythyttan 0591-14451

Det är det här batteriet som jag undrar vad man ska använda det till i en HP Jornada. jag köpte ett från Kina i tron att det var ett stort batteri men det ska tydligen installeras inuti datorn för att förbättra strömförsörjningen på något vis.

http://www.dealtime.com/xPO-Hewlett-Packard-DekCell-Battery-for-HP-Jornada-820-920-928-Pocket-PC

Hur som helst. Jag tycker väldigt mycket om iden med min Jornada 820, speciellt att den startar blixtsnabbt när jag får en ny idé vilket jag får då och då. Jag undrar om någon har info om andra datorer som startar upp blixtsnabbt så, eller om man kan få sin ordinarie laptop att utföra samma konststycke. Något system som startar upp blixtsnabbt.

Jag hade på 80-talet en Mac med ett system 6.0 som var väldigt snabbt. Snabbare än jag någonsin senare stött på. jag är engentligen bara intresserad av att kunna skriva dokument snabbt och kan tänka mig att använda andra datorer för mer avancerade saker.

mvh/Sven Wallin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Sven Wallin Grythyttan 0591-14451
Jag har nu öppnat mitt batteri.

2009-10-21 Jornadabatteri 003....jpg
Man får bända inåt uppåt längsmed långsidan och kortsidorna samtidigt. Sen får man pressa försiktigt uppåt eftersom locket också är klistrat fast, se de svarta runda klisterpartierna nedan.

2009-10-21 Jornadabatteri 004...jpg
Celler/Cellpaket finns som kan ersätta de ursprungliga.

Det finns också två företag i USA som kan sätta i nya celler om man skickar in sitt gamla batteri respektive leverera batterier som man redan satt in nya celler i. BatteryRefill.com respektive PartStore.com

När det gäller problem med skärm har jag nu kommit på att det verkar bero på dåligt fungerande batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...