Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Höghastighets-USB-sturenhetskort?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Jag har köpt en USB2.0-HUB pga att jag skulle kunna koppla in webbkamra mm. Men det står att jag ska "installera en höghastighets-USB- styrenhetskort för att få det bästa prestndan". Min fråga är, måste man det? OCh hur gör man det?

 

Tack på förhand cariba

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen, din USB2 hub fungerar fint i både USB1 och USB2 uttag, men om du vill komma upp i de överföringhastigheter som USB2 ger så måste du ha stöd för detta i din hårdvara, antingen så har din dator USB2 portar eller så får du skaffa ett PCI kort med USB2 portar, detta om du har kringutrustning som kräver USB2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej undraren!

Vad menar du med USB1 och USB2?, och PCI kort?

Detta är helt nytt för mig, föstår inget, men jag kan lära mig.Jag måste inte ha ett PCI kort?

Det kan vara så att min webbkamra är trasig oxå, för det lyste men tog inte in någon bild.

Har det någon betydelse var man sätter hubben?

cariba

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-18 22:05:15 av cariba]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sätt in din kamera i en USB port i datorn (utan hub). Tex i den som du satte huben, fungerar din kamera då?

 

Jag förklarade tidigare (i en fråga för en månad sedan) att en hub är som en grenkontakt, som ger dig möjlighet att få fler USB portar till din dator. Har du inga lediga USB portar på din dator så är en hub rätt grej för dig.

 

Sedan har det kommit en ny USB standard som heter USB2, med en överföringshastighet som är likvärdig firewire, USB2 används därför nu för skanners, externa brännare, externa hårddiskar etc som behöver hög överföringshastighet och stora data mängder. USB2 är bakåt kompatibel med USB1 vilket betýder att allt som du köper till USB2 går också att stoppa in i USB1 uttag. Däremot så finns det kringutrustning som pga sitt behov av snabb överföring tex videoöverföringar etc. som behöver USB2 port.

 

Din digitalkamera behöver inte USB2 utan klarar sig med USB1.

 

Vad som stod i din instruktion till din USB2 hub är att för att fungera enligt USB2 stadarden så behöver den en dator som stöder USB2, du har Win XP och den stöder USB2. Till datorns hårdvara så levereras de nya datorerna med USB2, men är din dator från ung. före sommaren förra året så levererades den nog med USB1 portar (eller enbart USB eller USB1.1, men står det inte USB2 så är det inte detta).

 

Det finns möjlighet att sätta in ett inpluggningskort med USB2 (kostar runt 300-400:-) med PCI anslutning (PCI är en standard för denna typ av extrakort som man pluggar in i datorn). Då kan man på detta sätt ge sin dator USB2 portar. Man behöver då öppna sin datalåda och stoppa in kortet, vilket inte är så svårt men man bör veta vad man gör.

 

Till din kamera så behöver du inte USB2, så plugga du in din hub i ett ledigt USB uttag i datorn, i din hub kan du då sedan sätta in de USB anslutningar som du behöver, det enda som du behöver tänka på att det kan finnas en risk att hänga på för många anslutningar till en hub om dessa drar hög ström eftersom de tar sin spänning via USBporten (men se det senaste som en överkurs).

 

Så tillbaka till ditt problem, få igång din kamera utan hub, när detta fungerar sätt i huben och anslut kameran til huben och kolla så att det fungerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej undrare!

Du tycker säkert att jag är tjatig men när jag satt i hubben så funkade inte skrivaren? Jag satt den alltså i uttaget och hubben där skrivaren satt förrut.

Måste man göra något speciellt med datorn efter man satt i den?

Tacksam för svar.

cariba

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 11:40:05 av cariba]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen, du är inte tjatig man måste fråga för att få veta...

 

OK, då vad det din skrivare. Du har nu satt en USB hub i den utgång som tidigare användes för din skrivare.

 

Gör så här

 

1. Ta ut huben och koppla in skrivaren, fungera den? Om ja gå till 2, om inte gå till 3

 

2. Sätt i huben och sätt skrivar kabeln i huben, fungera skrivaren nu?

 

3. Om inte skrivaren fungerar prova om du har något som är USB anslutet, som fungerar i någon annan USB port som du har, flytta detta på samma sätt som i punkt 1 och 2.

 

Samma kan du sedan göra med din kamera.

 

Vad jag vet så ska du ska inte ha några drivrutiner för din USB hub.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har fått information om att jag inte har drivrutin på hubben, var hämtar jag dessa (download.com) men vad heter det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är konstigt att du ska behöva någon drivrutin för USB2 eftersom WIN XP ska innehålla det stödet. Jag avstår att svara på din fråga då jag inte är säker på vad du ska hämta, bättre att vänta på någon som är bättre på detta, så att det inte blir fel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack så mycket ialla fall. detta blir inte jag klok på. Här har man köpt hub för 500 kr och ingen nytta!!!!!

cariba

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, jag var inne och tittade på datablad på några USB2 hubar och alla de som jag tittade på bakåtkompatibla med USB1.1. Du ska inte behöva någon extra drivrutin, i alla fall inte så länge som du kör USB1. För du hade väl USB på din dator tidigare? Försök du göra den felsökning som jag beskrev tidigare, fungerar inte dina kringutrustningar genom huben (ev ska den kopplas till nätspänning)så ta kontakt med dem du köpte den från. Förklara att du inte behöver köra i USB2 och att du har USB1 och dess drivrutiner på din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, titta också så att skrivaren fungerar genom att köra ut en utskrift. Jag växlade USB portar till min skrivare och då slocknade "OK" lampan, men skrivaren kommer igång när porten aktiveras

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...