Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Konstigt problem

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Hej,

Jag köpte spelet c&c generals igår och det var rätt bugigt med ljudproblem osv. När jag går ur spelet så blir musen lite hackig och sölig. När jag ska spela mitt andra spel blir där också rätt hackigt i ljudet fastän det inte varit så någon gång innan. Kan det vara för att jag har installerat om ljudkortet och ljudkortdrivrutinerna? Vad ska jag göra så att det inte hackar lika mycket. Jag har tänkt att göra en diskfragmentering men den står på o% hela tiden fastän jag har hållt på några tiotal minuter. Jag har prövat programmet som ni har tiptas andra om, men det funkar inte. Vad är formatering? Hur gör man det och varför?

Om du har problem med att defragmentera så kan du prova att göra det från felsäkertläge ( F8 under uppstart, tror jag det var).

Om du har Diskeeper, tror det måste vara fullversionen, så kan du sätta det till att defragmentera direkt när du startar datorn nästa gång, dvs innan några andra program startar.

Formatering innebär att du tar bort allt som finns på den partitionen.

Detta brukar man göra innan man installerar om operativsystemet för att vara säker på att ingenting ligger kvar och stör.

Enklaste sättet att formatera är att man startar datorn med startdisketten i, och när datorn har startat och det står A:\> på understa raden så skriver man, utan citationstecken, "format c:" och trycker på enter.

När det är klart stoppar man i skivan, tar ut disketten och startar om datorn.

• 1 month later...
Micke_Sthlm

Att diskdefragmenteraren inte jobbar vidare beror troligen på att du har många program som kör i bakgrunden (program som kör i autostarten). Dessa program kan även ta datakraft så att krävade spel "hackar" och orsaka andra buggar. Använder själv ett litet program som heter ProcessExplorer för att hitta de flesta program som kör, programmet kan också avsluta program som man misstänker störa diskdefragmenteraren.

(Har märkt att man ska vara ytterst försiktig med vilka "praktiska" småprogram man installerar, dessa kan skapa STORA problem.)

Vad gäller ljudproblemen så prova att hämta de senaste drivrutinerna till all hårdvara i datorn, ffa moderkort, grafik och ljud. ( Jag hade själv väldigt mycket buggar i spel och video med felaktiga grafikdrivrutiner.) Kanske kan det vid omistallationen av ljudkortet blivit någon kollision mellan hårdvara. Kolla i enhetshanteraren så att det inte är så.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...