Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Underformulär i Access bekymmer


JonasLundgren

Rekommendera Poster

JonasLundgren

Jag håller på med en databas som innehåller underformulär med 1:N relationer. I underdatabasen vill jag kunna lägga till nya poster.

Ex: Jag har en tabell med bilar, och en tabell med bilar-färger. I tabellen bilar finns info om olika bilar och i databasen bilar-färger ligger alla bilarna och alla färger bilarna kan ha(en bil kan ju kunna ha flera färger). Jag kan på så vis se i ett underformulär vilka färger en bil kan ha men hur gör jag för att lägga till en färg i underdatabasen? Någon som har gjort något sånt själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår din fråga rätt kan det här vara just den situation som i läroböckerna brukar lösas genom att man skapar en tredje tabell. Har du kanske redan tänkt tanken att skapa en tabell för att lagra alla färgkombinationer som varje enskild bil kan ha? I den tabellen får ju då bilens unika id naturligvis lagras i så många poster som bilen har färger. Den "färgkombitabellen" skulle ju då kunna utgöra underformuläret i ditt huvudformulär.

Lycka till!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Lundgren

Jag har egentligen tre tabeller.

En med bilar.

En med bilar-färger:

Volvo 740:blå

Volvo 740:röd

Saab:vit

 

Färgerna väljer jag från en tredje tabell som har bara färger i sig.

 

Jag har skapat ett formulär som utgår ifrån tabellen bilar och ett underforumulär som innehåller bilar-färger. Jag kan då titta på en bil och se alla färger den finns i men det går inte att lägga till en ny färg i underformuläret. Det står att egenskapen är skrivskyddad och inte kan anges.

Kan någon hjälpa mig?

 

[inlägget ändrat 2001-05-06 19:39:25 av Jonas Lundgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...