Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kontakter hmm...

Alexander Wingeskog

Recommended Posts

Alexander Wingeskog

Hejsan!

Kan inte Exchange för fem öre egentligen, men har installerat Exchange 2000 och dragit igång den så den fungerar hyffsat men problemet är att vi vill ha en gemensam kontakter och vi får bara personliga kontakter... vet att sist så fick jag göra en "fuling" och gjorde en kontakt lista i en public folder... men så skall det väl inte vara? hur gör man? trodde det var en standard inställning och inget man egentligen behövde bry sig om... hur har ni gjort (eller inte gjort)?

Mvh Alex

I "Active Directory Users and Computers" kan du skapa Kontakter på samma sätt som du skapar användare.

Skillnaden är att du väljer att skapa en Kontakt istället för en användare.

Svårare än så är det inte.

\Martina

Alexander Wingeskog

Tack för svaret!

Men det är inte riktigt så jag vill ha det, jag vill att mina användare skall kunna ha en gemensam kontakt databas som dom själva kan uppdatera och förändra osv och visst... man kan ju sätta lite rättigheter osv så dom själva får gå in med MMC'n till en kontakt OU eller något liknande och lägga upp kontakter osv men helst inte...

Men kanske det inte går att lösa på ett annat sätt? Det jag gjorde sist fungerade ganska bra men kände att det var lite mycket "hackande" för göra det... känslan jag fick var att det jag gjorde var liksom inte så man skall göra utan mera det går att göra på det sättet men det är inte rätt... om ni förstår...

Sedan kan man ju dela ut sina kontakter också så att alla kan kolla varandras osv... men känns ju lite fel det också... (lite peertopeer känsla) och så vill jag inte heller ha det...

Inga andra tips?

• 1 month later...
Besserweiser

Det är ju just detta som skall vara "styrkan" med AD ;-) Dom har ju sökfunktionen integrerad i själva Windoze... Men måste verkligen "alla" kunna lägga till? (tänkte mest på risken för kaos/ostrukturerat/oenhetlighet etc) är det inte bättre att du sätter en administratör som lägger till/tar bort info i denna?

Du kan ju även göra grupper med kontakter om du vill...

...Om du inte vill använda MMC snap-in:et kan du ju alltid göra en intranät sida som uppdaterar AD't... titta på exempelsidorna i IIS:en för lite tips om web/html kopplingar mot AD.

/Masken

[inlägget ändrat 2001-06-14 00:44:12 av mastermasken]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...