Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Celeron 400 vs PII 350

Jan Friberg

Recommended Posts

Jan Friberg

Jag har från olika datorleverantörer fått följande

tre motsägelsefulla besked angående

processorerna Celeron 400 och PII 350

1) Celeron är snabbare än PII

2) De är ungefär lika snabba

3) PII är snabbare än Celeron 400

Vem har rätt?

jobbigvolvo

Jag har privilegiet att kunna välja mellan en P2/333@412MHz och en C300A@464MHz.

Och håller med ,nästan =).

Vid användning av flera program, tex när man "surfar" och har flera fönster plus ex. outlook öppna , så är P2.an märkbart snabbare.

Det känns som att Celeron'en "pausar" ibland när man byter fönster/öppnar ett till.

Detta händer inte med P2'an.

Om man däremot skall spela t.ex. Quake, så är naturligtvis (stärkt av högre frekvens) Celeron'en snabbare.

Vid exakt samma MHz så tror jag inte att Celeron'en skulle vara märkbvart snabbare, kanske 0.2 Fps eller nå't.

Kort sakt: en Celeron är ett väldigt bra budget-val, men om man använder datorn till annat så är det en P2/3 som gäller.

ps. nu när P2/400 kostar <2000:- så är valet lätt. en "fyrahundra" går lätt i 448/468 (112/117 buss om man har ett ABIT :) om "resten" klarar av den högre busshastigheten.

nja.. det e det som e grejjen..

alla celeron ska bara ha 66MHz enligt standarden, men det är moderkortet som bestämmer det.

dock är multipliern låst i processorn.

det enda sättet att överklocka en celeron är att ändra busshastigheten, och det är då som den blir så snabb dessutom i vissa fall, när man t.ex. kör den i 112MHz, och därmed är den snabbare än en P2:a i vissa avseenden.

Själv kör jag min gamla 266:a i 112MHz busshastighet mot standard 66MHz, och därmed kör jag processorn i 450Mhz. (egentligen 112.5Mhz)

jobbigvolvo

Busshastigheten märks nog mest när "AGP-texturing" kickar in , te.x 32bit & 1600*1200 upplösning(bara "frame-buffern" tar 12Mb, har jag för mig).

Men te.x ett TNT2 kort med 32Mb så blir nog skillnaden minimal.

Anders Falk

Hej!!

Rätt nyfiken på vilket moderkort du har.

Blir inte 266:an väldigt varm?

Mvh Anders

Jag kör med ett AOpen BX6 moderkort och processorn är en av dom första celeron som kom ut i början av förra året.

Om jag kör hårt med processorn, typ spelar quake2 för fullt i ett par timmar så överstiger aldrig processorns temperatur 40 grader.

Det är en celeron retail version med orginalfläkten på, och den duger utmärkt sålänge jag kör med chassit öppet. (Vet inte hur varm den blir när jag kör med lock, för jag har aldrig kollat)

Om jag slänger på locket så kommer den hänga sig efter ett tag, men jag håller ändå jämt på och meckar i min dator, så jag ser ingen anledning att ha locket på.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...