Guest idgadmin Posted January 29, 2003 Share Posted January 29, 2003 Hej! Jag ska köpa en usb-hub, och min fråga är. Vad är skillnaden på en USB1 och USB2???? Sen vill jag även fråga vad som är skillnaden på en USB-hub och nätverkshub???? Jag måste även köpa det p g a jag vill koppla ihop mina två datorer. Måste jag köpa en USB-hub och en nätverkshub????? Tacksam för svar. cariba Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest idgadmin Posted January 29, 2003 Share Posted January 29, 2003 En USB-hub används som nav i ett "nätverk" av komponenter som har usb-anslutningar. En nätverkshub används i ett nätverk för att koppla ihop komponenter med hjälp av TP-kablar och (oftast) TCP/IP-protokoll. I båda fallen kan komponenterna utgöras av andra datorer, skrivare, scanner m.m. Om du väljer det senare alternativet skulle jag rekomendera en router i stället, den har samma funktioner som en hub men även mycket mer. Endel har brandvägar och "parental-controll" inbyggda Link to comment Share on other sites More sharing options...
undrar Posted January 29, 2003 Share Posted January 29, 2003 USB1 klarar upp till 12mbps USB2 är den nya standarden upp till 480Mbps. En USB-hub använder du när du har ett USB uttag i datorn men vill ansluta flera USB ansluningar (det är som en grenkontakt) En Nätverkshub är att du vill koppla ihop flera datorer i ett nätverk. Bättre är det dock med en nätverksswitch då denna inte lastar ner andra grenar i fördelningsnätet. En hubb sänder ut samma info till samtliga grenar med en switch är mera effektiv och lastar inte ner de övriga. Har du enbart två datorer så behöver du inte ens en hubb utan kan koppla ihop nätverkskorten. Ska du både ha ett internt nätverk samt utgång på internet så tycker jag att det är bättre med en bredbandsrouter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest idgadmin Posted January 30, 2003 Share Posted January 30, 2003 Hej Jag tackar så väldigt mycket för en bra förklaring... En sån utförlig förklaring behövde jag för att förstå. Tack igen cariba Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest idgadmin Posted January 30, 2003 Share Posted January 30, 2003 Hur gör jag för att koppla ihop datorerna via nätverken. Jag tog en USB2 som du föreslog. tack cariba Link to comment Share on other sites More sharing options...
undrar Posted January 30, 2003 Share Posted January 30, 2003 Om du har nätverkskort i båda datorerna och har som mål att bara koppla ihop dessa datorer så ska du använda en korskopplad TP-kabel. Har du intresse av att gå ut på internet i en gemensam anslutning tex ADSL, så är det bättre att koppla alltihop genom en bredbandsrouter, då ansluter du alla datorena till denna knutpunkt (med rak nätverkskabel) Det finns sedan också andra alternativ. När man väl har kopplat ihop hårdvaran, så ska man börja konfigurera sitt nätverk, har du ME eller XP så kör du en guide vid konfigureringen som skapar en konfigurationsdiskett, som du sedan kan köra i den andra datorn. Det finns många mera tips om hur man gör om du gör en sökning på internet eller tittar i datatidningarna. PS, USB2hub ger inte en snabbare överföring än en UBS1hub om du inte har en dator som har USB2 stadarden. [inlägget ändrat 2003-01-31 06:53:48 av undrar] Link to comment Share on other sites More sharing options...
undrar Posted January 31, 2003 Share Posted January 31, 2003 Hej igen, jag fortsätter utan någon ny fråga. Jag hittade en fråga från dig tidigare där du nämnde att du hade en ASDL anslutning via USB porten. Om det är modemet direkt som är kopplat till USB så betyder detta att du inte har LAN-nät(Ethernet) anslutning från ADSL modemet. Detta gör (vad jag vet, någon får gärna bekräfta detta) att det inte går att sätta någon bredbandsrouter emellan ADSL och nätverket då alla bredbandsroutrar arbetar med Ethernet och WAN/LAN anslutningar. Detta gör nog att din enda möjlighet är att ta in ADSL i din ena dator via USB och sedan dela detta genom att koppla ihop datorena med korskopplad TP kabel. Jag är inte 100% säker att delningen av internet fungerar över till den andra datorn mellan USB och nätverket på detta sätt, men det kan gå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.