Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemmanätverk


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Kommer fortfarande inte rätt med mitt nätverk.

Har en win98 samt en XP, en D-link bredbandrouter. På bägge datorerna fungerar internetanslutningen, men de kan inte hitta varandra i nätverket. Vad är fel? har kört Konfigurera Nätverk med XP:n, men funkar iallafall inte. har nån någon bra idé??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har du delat ut filer och protokoll samt gett datorererna tillgång till varandras filer i nätverksinställningarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har delat ut filer och hela mappar ja. Men tillgång till varandras filer i nätverksinst. ? Det ger väl sig själv när du "delar ut" en fil, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Börja med att inaktivera eventuella mjukvarubrandväggar. Den konfigurationsdiskett som du får när du kör konfigureringen i XP har du också kört i Win98?

 

Klicka därefter på "Mina Nätverksplatser" och sedan på Visa datorer i arbetsgruppen (på XP-datorn), nu borde du få upp den andra datorn Win-98. Får du nu upp denna så bör det nu endast vara att gå in i din Win-98 och utforskaren högerklicka på den mapp som du vill dela och välja "delning... Fungerar detta så gör du liknade åt det andra hållet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack, men du har rätt i att jag kan se win 98, men om jag försöker "öppna" den så kommer bara ett felmeddelande upp att jag saknar behörighet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

På datorn med W98 måste du klicka på den här datorn-kontrollpanelen-nätverk-fil och skrivardelning.Kryssa i rutan ge tillgång till mina filer.

 

[inlägget ändrat 2003-01-29 19:34:25 av BurkLasse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Är gjort, funkar ändå inte!

Jag har pingat datorerna, från XP kan jag pinga 98:an, men från 98:an kan jag inte pinga XP:n..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

har du kollat så att du verkligen har rätt protocol, jag hade samma problem och saknade protocol i ena datorn. Sedan kan du ju alltid kolla så att du har alla rättigheter på båda datorerna, annars kan file sharing vara avstängt och det går inte att sätta på om man inte har "administrative rights".

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade samma problem att få igång mitt nätverk med en XP-ME-98. Jag fick också detta med. om att det saknades behörighet.... Men när jag inaktiverade brandväggen i datorena så kom jag igenom. Sedan fick jag i D-LINK sättta ett område av IP-adresser som används internt, vilket jag sedan matade in i mitt ZoneAlarm. Har du inaktiverat brandväggen? Du kanske har XP-intern brandvägg igång? Ditt problem låter väldigt likt mitt brandväggsproblem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...