Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får man ZoneAlarm att fungera i ett nätverk


undrar

Rekommendera Poster

Jag använder DI-604 som router. Jag har skrivit in den tilldelade IP-området i det interna nätverket i ZoneAlaram's Trusted Zone. Brandväggen borde väl nu tillåta trafik i det interna nätverket men inte! Inte ens när jag sätter den interna trafiken till LOW så fungerar nätverket, endast om jag helt stänger av ZoneAlarm så får jag igång nätverket. Kan man ha ZoneAlarm på datorerna i nätverket bakom sin hårdvarubrandvägg?

 

Behöver man ha en mjukvarubrandvägg igång bakom sin hårdvarubrandvägg?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Just nu fungerar det, vet inte varför! Jag har i mellantiden uppgraderat mitt ZoneAlarm som var en äldre typ på den ena datorn, kanske var de det som löste problemet? Nu har alla datorerna samma version.

 

Så svaret är att det fungerar, att ha en mjukvarubrandvägg igång i det inre nätverket.

 

Jag har under tiden också tagit reda på min andra fråga, det är bra att ha både en hård- och en mjuk- brandvägg, detta särskilt som den "brandvägg" som är i bredbandsroutern endast omvandlar IP-adressen så att det inre-nätverket ligger dolt, men den har ingen check av den data som passerar routern, såsom en "riktig" brandvägg har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Lite overkill att ha två st brandväggar, då det inte kan skapa annat än problem. Har du 2st bepansrade ytterdörrar? förmodligen inte....

Men men, det är upp till dig om du vill tappa massa prestanda med 2 riktigt dåliga historier (router = dålig och ZA = paranoid)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två brandväggar???

Routern är _inte_ någon brandvägg, utan har endast adressöversättning...

 

Men man skulle kanske kunna se den som en dörr som hindrar folk att bara gå in utan att behöva stanna upp.

 

ZA kan man se som ett lås.

Det hindrar inte alla som vill in, men en hel del av dom.

Och du låser väl din dörr när du går hemifrån??

 

Att nedvärdera brandväggar på det viset är att lita _för_ mycket på folk...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då. En paranoid mjukvarubrandvägg o en hyfsad hårvaru (Router var brandvägg från början, till de kom på att det inte var tillräckligt bra, då fick den heta router istället) I vilket fall som helst så ger den ett grundskydd som räcker gott.

Då kan man helt enkelt se routern som en ytterdörr, dvs den har ett lås, som inte är allt för svårt att forsera om man vet lite. ZA däremot går att jämföra med en riktigt seg pansardörr, som det tar tid o ta sig igenom, både för obehöriga lixom behöriga.

 

Jaja, kör med dina branväggar, blir ju lite jobbigare för de som vill hacka din dator o sno dina mp3'or o worddokument....

 

För övrigt så har jag varit med vid ett mer genomgående test av 6 st vanliga FW's (jobbrelaterat), och det blev en del lustiga resultat, och de talar inte för ZA's fördel precis.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så, ja...

Naturligtvis hindrar det inte den som verkligen vill in och har rätt kunskaper.

Men jag tror inte att dom är speciellt intresserade av min dator heller...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...