Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Photoshop! kanaler problem?


jonspion

Rekommendera Poster

Jag har råkat ut för ett problem som helst måste vara löst tills imorron.

Jag gör en affisch i photoshop som skall tryckas i svart/vit/röd färg. Imorgon!! (hjälp)

 

Alltså använder jag mig endast av svartkanal och magenda kanal.

nu till problemet:

All text och grafik funkar fin-fint. Finns bara i Black och Magenda.

Nu till några bilder... de skall vara i svart vit. Borde inte vara några problem.

Men när jag klistrar in en gråskalabild så använder den sig av alla kanaler!! varför!

Vill att den endast skall använda sig av svart kanal, annars blir trycket knas.

 

Mitt första (kanske sista) tryckjobb, så jag är en novis. det kanske märks....

 

hjälp mig snälla om någon kan..... snart dunderpanik här. Maila gärna privat.

 

internet_jon@hotmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att detta skall funka:

 

Ta bort gråskalebilderna ur bilden, men se till att du har dem som egna bilder i läget Gråskala.

 

Gå in i Kanaler, markera Cyan och Gul var för sig och ta bort dem genom att trycka på papperskorgen. För att kunna göra detta måste du nog först göra bilden till ett lager (Lager > Gör till ett lager).

 

Klistra in gråskalebilderna. Nu skall de hamna i svartkanalen och lämna magentakanalen orörd.

 

Lycka till, jonspion!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tack tack för tipset!

det funkar dock inte så bra. jag gör bilden först i gråskala. sen gör jag som du säger om bilden i cmyk och tar bort alla andra kanaler förutom svart.

fast bilden blir jättedålig! det skall den väl inte bli? eller? jag menar bilden består ju bara av svart och vit och ser perfa ut i gråskala. svartkanalen i cmyk borde väl inte vara annorlunda. eller? hur skall jag få bilden bra i svartkanalen?

 

Ge gärna mer tips om någon kan! nu är det sjukt bråttom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet som jag behöver lösa är nu hur jag skall få bra gråskale-bilder bli bra i cmykläge-med endast en svart kanal. går det??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort cyan och gul _innan_ du lägger in själva bilden. Alltså: ta en tom cmyk-bild och ta bort cyan och gul. Ta sedan och flytta över gråskalebilden till den tomma stympade cmyk-bilden. Då ska bilden bara hamna i svart-kanalen.

 

Eller (ett nytt alternativ):

Ta gråskalebilden. Skapa en ny kanal och definiera den som en dekorfärg med valfri färg. Detta ska också funka.

 

Bonustips: När du är klar, spara i "Photoshop DCS" om bilden skall monteras in i ett layoutprogram.

[inlägget ändrat 2001-05-06 21:01:54 av HL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack För tipset!

 

Fixade problemet ändå trots allt. det funkade att lägga in gråskalebilden i svartkanalen så blev det bra...

 

Tack ändå för alla tipsen!

 

/Jon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...