Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdvare eller mjukvara???


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Har nyligen skaffat 'bredband' och funderar på att skaffa en brandvägg, men vilken typ av brandvägg skall man skaffa???

 

Och vad skall man tänka på när det gäller en brandvägg.

 

Har ComHem som leverantör och Win XP home

 

///--- be a webdesign SUPERHERO ---///

 

[inlägget ändrat 2003-01-27 07:27:33 av Neo...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du ska bygga upp ett nätverk med en bredbandsrouter så blir svaret en hårdvarubrandvägg. Om inte, så blir svaret mjukvara. För normala användare (som inte är företag) så behöver man inte en hårdvarubrandvägg enbart för säkerhetens skull, utan det är för att man vill dela sitt bredband.Ta du och använd Zone Alarm den är gratis och är minst lika bra som de som du får betala för. En mjukvarubrandvägg sköters sig ganska fint i bakgrunden, du behöver inte göra mer än att ge tillstånd i början till olika program som vill ut (kontrollera bara att det är det program som du kör igåg som du ger tillstånd till)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Min pappa som har en MAC säger att man mer eller mindre måste ha en Hårdvägg om man skall vara säker på nätet. För den skyddar allt man har, för han säger att man kan bli attackerad genom te.x. skrivaren om den har faxfunktion.

 

Är han bara paraniod eller ligger det någon sanning idet?

 

Ps. Jag har Norton Insternet Secuirty och antivirus. Räcker det då?

 

///--- be a webdesign SUPERHERO ---///

 

[inlägget ändrat 2003-01-27 09:18:17 av Neo...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Norton Firewall ( Brandvägg ) ingår i Norton Internet Security. Med LiveUpdate aktiverat och med rätt intställningar så kan du nog känna dig ganska säker.

Har inte hört om några virus som kan komma in i datorn via någon skrivare med fax-funktion? Men de som sysslar med att konstruera virus söker ju hela tiden efter nya vägar att ta sig in...

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-27 10:21:43 av Mejram]

[inlägget ändrat 2003-01-27 10:22:16 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Så om jag förstår er rätt så behöver jag inte köpa en 'hård' brandvägg utan den jag har duger bra!?

Hur hög säkerhet skall man sattsa på då när det gäller inställningarna?

 

///--- be a webdesign SUPERHERO ---///

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...