Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Har en XP respektive en ME dator i nätverk med delad internetanslutning. Bägge datorer har Norton Personal Firewall installerat. XP:n är värddator för internetanslutningen.

Plötsligt kommer jag endast in på enstaka sidor på internet med ME:n. Kan inte hitta något fel i inställningarna. Någon som har nån idé hur jag kan lösa problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle nog börja med att tillfälligt inaktivera brandväggarna, för att se om det är dessa som spökar.

 

Har du ett extra nätverkskort i din värddator som går till ME?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja, jag har ett extra nätverkskort i värddatorn som är kopplat till min ME-dator. Har även provat stänga av brandväggarna men det hjälper inte.

Dessutom har jag provat koppla in en tredje dator istället för ME-datorn. Samma problem, att jag inte kan nå ut överallt på internet, men det är inte exakt samma sidor som jag inte når med den datorn. Den datorn har dessutom ingen brandvägg installerad överhuvudtaget. Knasigt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag antar också att du har prövat att gå direkt ut på internet från din ME-dator, och det fungerar?

 

Om så, så bör det vara något via ditt nätverkskort/installation. Jag använder en router så jag har inte använt detta sätt, men kan man skifta kontakterna så att din bredbandsanslutning (via ADSL?) går in i det andra kortet medan du kopplar ME-datorn till den som idag är mot internet? Men då måste du också omkonfigurera nätverkskorten, kanske?

 

När man kör konfigureringen i värddatorn så ska det ha valet "Den här datorn ansluter till Internet, de andra datorena ansluter..."

 

Din ME-dator ska ha valet "Den här datorn ansluter till Internet via annan dator"

 

Troligen använder du en konfigurationsdiskett som du skapat i XP.

 

Du kan kolla så att du har automatisk tilldelning av IP-adress.

 

Men eftersom du kommer ut på Internet med ME-datorn så borde tilldelningen av intern IP adress mellan värddator och ME fungera. För det är väl nya sidor som du ser på de sidor som du kommer åt? Jag har tidigare blivit lurad att jag har haft en inställning så att den har hämtat en gammal sida på hårddisken om den inte har hittat en ny, det tog flera månader innan jag upptäckte att den sida som jag varit "inne på" hade varit nedlagd en längre tid.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...