Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tanka bilder till PC:n


Leo S

Rekommendera Poster

Hej igen,

jag har ett litet delikat problem då jag inte har tillräcklig PC-teknisk kunskap. Sålunda:

 

Jag har en Olympus C-2000, och har tankat bilderna över parallellporten (COM1) till programmet Camedia Master hela tiden. Nu vägrar programmet att visa några bilder hela tiden, säger att mapparna/kameran innehåller 0 filer. Det har hänt efter en omtankning där backupen inte funkat helt. Bilderna finns där och är felfria, det vet jag. Det är programmet som havererat.

 

Problemet är att jag inte hittar installationsskivan för programmet. Hittar inte heller något på Olympus sida som hjälper.

 

Frågan är: kan jag plocka upp bilderna från kameran på något annat sätt enkelt och gratis? Finns det något program för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag väldigt lite om PC/Windows men jag är nästan säker på att det finns program som är Shareware (eller rent utav gratis) som kan tanka ner bilderna.

 

Jag har dock ett förslag. Köp en kortläsare istället, det går mycket snabbare än att tanka med kabel paralellporten. Om du har ett USB-kort är det klokt att köpa en USB-kortläsare. Det finns kombinerade kortläsare som läser både smartmedia och compactflash och de kostar inte så värst mycket heller.

 

Du kommer definitivt att le glatt när det tar en minut eller mindre att tömma ett full 64 MB kort. :-D

 

Själv har jag en CompactFlash adapter som jag använder i min bärbara dators PC-kortenhet. Väldigt smidigt och inga envisa sladdar.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Petra! Jag vet, jag borde ha köpt en kortläsare för länge sedan, särskilt med en kamera som bara går att ansluta via parallellporten... ren snålhet naturligtvis. Men jag kollar igenom Winfiles igen, hann inte titta igenom så mycket sist.

 

Finns det någon annan bra freeware/shareware-sajt förresten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...