Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

minne


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har sdram minnen och jag uppgraderade nyss med 128 mb. Det gamla minnet som satt i på 64 mb försvann. När jag högerklickar på Den här datorn så står det 128 mb, men egentligen ska det vara 64 + 128.

Vad är det för fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det var en annan fråga om just SDRAM där inläggen/svaren gav bra förklaringar.

För det första vad har du för dator och vet du vad moderkortet/DIMM-platserna klarar av. Kan vara att du bara kan ha 64 MB per DIMM-plats. Det kan du enkelt testa genom att sätta minnet på 128 MB i den första DIMM-platsen och ta bort det gamla på 64 MB helt. Visar den nu 64 MB, eller?

 

*** Nytt år - Nya möjligheter - GOD FORTSÄTTNING - 2003 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har en:

CPU: Intel Pentium II 350Mhz

Chipset: Intel 440BX

Buss:100 mhz

minne: 64Mb sdram

grafik: Ati Rage Pro 4Mb EDO SGRAM

hårddisk: 6,4 gb fast IDE ATA/33

 

Jag testade det du sa om att sätta på 128 MB minnet i den första DIMM-platsen och ta bort det gamla på 64 MB och resultatet blev att den visar 64 mb nu, men enligt min moderkortsmanual så står det att moderkortet kan stödja obuffrade enkel- eller dubbelsidiga Sdram DIMM-moduler 8mb, 16mb, 32mb, 64mb, 128mb eller 256mb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Sökte lite på ditt Chipset och det ska var möjligt med 128 MB SDRAM PC100 ( eventuellt även 256 MB ). Men på vissa sidor skrevs om BIOS-uppdateringar...? Hra du kollat i BIOS om det finns någon inställning för DIMM-platserna där du måste öka från 64 till 128 eller Auto.

Vad heter din dator. Modellbeteckningen?

*** Nytt år - Nya möjligheter - GOD FORTSÄTTNING - 2003 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har kollat i BIOS om det står någonting om att öka från 64mb till 128mb men hittade ingenting.

 

Jag har en Packard Bell NEC computer.

BIOS:et heter American Megatrends, Inc. TB Tacoma. Kan du beskriva lite mer på vart man tar reda på modellbeteckningen eller räcker den här informationen som jag har skrivit?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har kollat i BIOS om det står någonting om att öka från 64mb till 128mb men hittade ingenting.

 

Jag har en Packard Bell NEC computer.

BIOS:et heter American Megatrends, Inc. TB Tacoma. Kan du beskriva lite mer på vart man tar reda på modellbeteckningen eller räcker den här informationen som jag har skrivit?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Sitter själv vid en PB Imedia...Vad har din PB för modellbeteckning = kan enkelt kolla vad du har för moderkort då.

Återkommer...

*** Nytt år - Nya möjligheter - GOD FORTSÄTTNING - 2003 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag vet inte riktigt vad jag har för modellbeteckning det står ingenstans men jag köpte datorn 1998 i november. Det ända jag vet om moderkortet är:

Manufacturer: PB NEC

Model: Intel 440BX

BIOS ID: 61-0908-001169-00111111-071595-440BX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Första sökningen gav ingenting men jag ska kika vidare imorgon. Har själv en äldre PB-dator där det ingår ett program som heter Elektroniska Biblioteket där det står allt om hårdvaran. Har du det på din? Kika där isåfall..

 

Återkommer...

*** Nytt år - Nya möjligheter - GOD FORTSÄTTNING - 2003 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Hittar fortfarande inget om exakt modellbeteckning på ditt moderkort. Med med Intel 440BX ska du kunna använda åtminstone upp till 128 MB ram per DIMM-plats.

På följande sida finns ett ID-program för American Megatrends-moderkort. Ingen aning om hur det fungerar och hur bra det är så avgör själv om du vill använda det.

http://www.ami.com/support/mbid.html

 

Me again..

Hittade ett ställe på nätet där man kan kolla lite hårdvara i datorn bl.a moderkort och minnen. Kolla http://www.pcpitstop.com där du kan testa datorn anonymt = behöver inte registrera dig.

*** Nytt år - Nya möjligheter - GOD FORTSÄTTNING - 2003 ***

 

[inlägget ändrat 2003-01-16 17:56:31 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag testade den där sidan http://www.pcpitstop.com och den var väldigt bra men resultatet visade att jag har totalt 2 RAM slots och 0 lediga men jag har totalt 3 RAM slots och 1 ledig.

 

[inlägget ändrat 2003-01-16 20:37:12 av Stockholm123]

[inlägget ändrat 2003-01-16 20:40:26 av Stockholm123]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Aj då! Kan en av minnes-platserna vara trasig/avstängd? Prova att flytta de två minnen du har till den "osynliga" minnesplatsen. Men vad stod det att du hade för storlek på de minnen som programmet hittade 64 + 64 eller 64 + 128 ? Kollade du vad ditt moderkort heter där??? Mitt är ett Micro Star med just American Megatrends BIOS-version.

Det finn ju även SiSoft Sandra som kan hjälpa dig med info om både moderkortet + minnena. En demo går att ladad hem från http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra

 

 

*** Nytt år - Nya möjligheter - GOD FORTSÄTTNING - 2003 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det stod att storleken på minnena var 64 + 64 mb. Jag testade Sisoft Sandra och här kan jag sammafatta lite om moderkortet.

Manufacturer: PB NEC

Model: Intel 440 BX

BIOS ID: 61-0908-001169-00111111-071595-440BX

Maximum Installable Memory: 256 mb

Maximum module size: 128 mb

Number of memory slots: 2

 

System Chipset

Model: Intel Corporation 82443BX/ZX 440BX/ZX CPU to PCI bridge (AGP Implemented)

 

Jag skulle vilja uppgradera bios vet du hur man gör?

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-17 20:52:06 av Stockholm123]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det är lite knepigt att både SiSoft Sandra och Pcpitstop visar att du bara har två DIMM-platser...?

Att uppdatera BIOS är ju ett sätt att få ut mer av moderkortet. Men det är ju jätteviktigt att hitta rätt BIOS-version då en felaktig uppdatering innebär ett förstört moderkort. Så gör ingenting förrän du vet att du hittat rätt uppdatering.

Har inte tid ikväll att söka men hittade det här moderkortet som jag vill att du ska kika om du känner igen

http://www.uktsupport.co.uk/pb/mb/870.htm Är det inte ditt moderkort så sök vidare på startsidan och se om du kan hitta ditt.

Jag ska kika vidare imorgon e.m Åtekommer senare.

Lycka till!

 

Hej igen!

Kika även på det här moderkortet på samma ställe http://www.uktsupport.co.uk/pb/mb/tacoma.htm som har tre DIMM-platser och ett BIOS från AMI.

Återkom med ett inlägg om något av korten ser ut som ditt...

*** Nytt år - Nya möjligheter - GOD FORTSÄTTNING - 2003 ***

 

[inlägget ändrat 2003-01-18 14:09:01 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....när du kör SiSoftSandra väljer "Main Board Information" och när resultaten kommer upp gå ner till rubriken "System Memory Controller" och kolla vad som står där. Där har jag "Number of Memory Slots" 2 "Maximum Installable Memory" 3GB "Bank0 - DIMM1" SDRAM 256 MB "Bank0 - DIMM2" SDRAM 256 MB

Längre ner finns rubriken "Memory Moduls" där även fabrikat av varje minne anges. Vad står det där...?

Sedan kanske du kan prova 128 MB-minnet i någon kompis dator och se vad det blir för resultat där. Det kanske är själva minnet det är fel på...?

*** Nytt år - Nya möjligheter - GOD FORTSÄTTNING - 2003 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Den här sidan som har en ritning på ett moderkort är precis likadant som mitt moderkort, det är mitt moderkort...

http://www.uktsupport.co.uk/pb/mb/tacoma.htm

 

...och under "Memory Module" står det:

Module 1: LGS GMM2649233CTG-7J 00001426 64MB 8x(8Mx8) SDRAM PC100-322-622 (CL# upto 100MHz) (CL2 upto 67MHz)

Module 3: 128MB 4x(16Mx16) SDRAM PC100-222-622 (CL3 upto 100MHz) (CL2 upto 100MHz)

 

Jag hittade information på sidan där jag beställde minnet från och så här stod det: Minnena är enkelsidiga och läses korrekt av alla nya moderkort. Har du ett äldre moderkort, kan dock datorn läsa av minnet som hälften så stort. Detta åtgärdas enklast genom en uppdatering av BIOS.

[inlägget ändrat 2003-01-18 19:57:31 av Stockholm123]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Va bra att vi hittade rätt moderkort. På sidan finns ju uppdateringar till BIOS att ladda hem. Är inte helt säker på att det hjälper till just minnes-problemet då det står andra uppdateringar i specifikationen till BIOS-uppdateringarna. Är också lite tveksam då det står TACOMA här och ditt ju ska vara MSI system BIOS with AMI core. Men jag är inte så hemma på det här med BIOS-uppdateringar tyvärr och Packard bell borde ju veta vad som passar. När man uppdaterar BIOS gör man en permanent ändring så var medveten om riskerna...

Om du ändå vill uppdatera så ladda hem filen och lägg över den på en diskett. Starta datorn med disketten i och följ anvisningarna på skärmen.

Ett enklare sätt är ju att köpa ett nytt dubbelsidigt minne som troligen funkar direkt utan BIOS-uppdateringar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Fick just se något i ditt förra inlägg. Under "Memory Module" skev du Module 1. ...64 MB och sedan Module 3. ...128 MB Är det ett skriv fel eller var finns Module 2...?

Har själv köpt minnen hos http://www.jmedata.se så ring dom. Eller chansa på någon av auktions-sidorna som jag hittade lite äldre minnen till den gamla datorn till ett förmånligt pris.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag köpte mitt minne på www.microshop.se

men du måste tala om att det är dubbelsidigt,annars får du troligen ett enkelsidigt,det fick jag. Men det gick bra att byta.

Qvirre

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag testade att lägga in 128mb minnet i module tre och trodde att det skulle visa annat resultat men det gjorde det inte. Nu har jag inte orkat sätta tillbaka den till minnesmodul 2.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Många inlägg blir det... :)

Ja, det förstår jag. Med då vet du att alla minnes-platser fungerar i alla fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...