Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppgradera minne

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Upgraderade med ett minneskort till och datorn skrek som en stucken .... och känner inte av att starta skärmen. Vad gör jag för fel?

(SDRAM)

Hej!

Har du kollat att du köpt rätt typ av minne. SDRAM skriver du. Men har du t.ex vissa modeller av Comviq, Fujitsu-Siemens m.fl krävs det special-minnen.

Vad hade du innan och vad har du köpt/installerat nu.

Kolla också att du tryckt fast det ordentligt så att spärrarna stängts ordentligt kring kortet.

Sedan ska man ALLTID vara noga med att ta i ett element eller ha ett antistatarmband på när man "rotar i lådan" p.g.a att statisk elekricitet kan paja känsliga delar på olika komponenter.

*** Nytt år - Nya möjligheter - GOD FORTSÄTTNING - 2003 ***

Guest idgadmin

Hej!

Visste inte att man måste ha specialminnen till Fujitsu-Siemens.

Det kan vara fel minneskort. Jag tryckte fast det ordentligt och spärrarna stängdes ordentligt kring kortet.

Har fått det av en kamrat som uppgraderat sin dator.

Är noga med att "avmagnitisera" mig innan jag gör något i burken.

Tack för svaret!!

Hej igen!

Det är inte säkert att du behöver "special-minnen" till din Fujitsu-Siemens. Vad har du för modell-beteckning på datorn? Annars kan du t.ex kolla på http://www.jmedata.se välj Internetbutik och Minnen + Maskinspecifika minnen och skriv in ditt märke + modellbeteckning. Sedan kan man ha tur att minnesmodulerna klarar vissa typer av standard-minnen ändå.

Vet du om det är standard-minnen du fått av kompisen?

Guest idgadmin

Dampbarn med Dampryck säjjer:

en viktig sak ni glömt är att SD-ram finns i två olika hastigheter: PC100 och PC133... ja har läst i en stor välkänd svensk pc tidning att de inte är bra att mixa dessa...

:P

Guest idgadmin

Är inte så insatt men vet att datorn "Fujitsu-Siemens Xpert" är från 98/99 och på 450MHz.

Jag ska kolla mera och vilken hastighet det ska vara.

Tack!

Guest idgadmin

Att mixa SDR med olika hastigheter är inga problem, däremot att mixa olika fabrikat kan vara lite kinkigare så däri ligger nog Ditt problem.

Hej igen Olga!

Om du kikar på den här sidan om uppgraderingar för flera olika modeller av Xpert-gruppen så hittar du väldigt bra beskrivning om vad det är för minnen och hur de ska installeras för att fungera. http://www.fmcc.se/fmonline.fcgi$rocket_header?name=SiemensNixdorf

Länken funkar inte direkt så skriv av den, eller tala om vilken nummerbeteckning din Xpert har så kollar jag åt dig.

[inlägget ändrat 2003-01-13 10:59:29 av Mejram]

Guest idgadmin

Dampbarn med Dampryck säjjer:

okej ja kände på mej att de skulle gå bra att mixa 100 och 133 eftersom att ja har testat det på en gammal skit dator...

men därimot är ja säker på att en stor svensk dator tidning som heter typ "PC för dom flesta" eller liknande har i ett nummer avrått starkt från detta eftersom att detta skulle skapa problem???

Guest idgadmin

Tack, Mejram för en bra länk.

Återkommer när jag fått rätt minne.

Det var inget fel på kortet iallafall.

Det funkade bra i en bekants Compaq.

Hej igen Olga!

Då kan det vara "andra vägen" nämligen att minnet du fick av din kompis var ett "special-minne" ( Compaq är ju "värre" än Fujitsu-Siemens med sina minnen )och det var därför det inte fungerade för dig. Har själv en kompis med en Fujitsu-siemens och han fick det att fungera med standard-minnen ( mycket billigare ) i den trots att det stod att den krävde specialare. Om du har någon kompis som kan låna ut ett vanligt SDRAM standardminne åt dig kan det vara värt en hel del pengar att prova innan du köper ett nytt.

Hej!

En annan sak som jag fick lära mig,när jag skulle uppgradera minnet,glad i hågen köpte jag ett 256mb sdram,det skulle gå i min dator,men jag fick bara 128mb,efter diverse tele samtal fick jag reda på,att jag måste ha ett minne med kretsar,på båda sidor,och det jag köpt hade kretsar på en sida och var inte kompatibelt med datorn,men jag fick byta så nu är det ok.

Qvirre

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...