Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bygga en dator.

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Jag hade tänkt att bygga en dator. Jag har en del grejor. Det jag behöver är Moderkort processer, ram minne, burk och kablar. Jag undrar var men kan få dom här delarna billigast. Är tacksamm för svar.

Guest idgadmin

NiiSSe:

det finns oändlig många sidor på nätet men dom jag föredrar är

www.datorbutiken.se

www.komplett.se

www.oneshop.se

och sen en prisjämförare:

www.pricerunner.com nått sånt ska den heta..

jag själv håller på bygga en dator..

En fråga till. Vilka kablar behöver man?

Med moderkortet brukar det alltid följa med hårddisk- och floppy-kablar och resten av [ström]kablarna får du med datorlådan (i nätaggregatet ifall du köper en med ett nätagg.)

Då jag också håller på att bygga ny dator (verkar smitta...) kanske mina synpunkter kan komma till nytta? Jag har själv delat upp de olika komponenterna i två prisklasser:

1. Det man bör slösa pengar på:

Moderkort (skaffa gärna ett som stödjer PC-333MHz, har RAID, 1394/USB 2.0 samt stödjer 8xAGP).

RAM-minne (512MB är ett minimum för att man ska kunna använda datorn fullt ut).

Grafikkort (ett som har 128MB DDR och som stödjer 8xAGP, tex. GeForce 4 TI4200 eller stundens värstingkort ATI Radeon 9700 PRO).

Hårddiskar (köp två snabba och hyfsat stora (60-80GB) hårddiskar som snurrar med 7200rpm och har 8MB cache, som du kopplar till ditt RAID-uttag. Detta kan ge en 50% ökning av datorns prestanda).

Tyst processorfläkt (det är värt pengarna att få bort det mycket irriterande vinandet, köp en Alpha kylfläns + Papst fläkt 12db, kostar ca. 800:-.

Låda (köp en stor, tex. chieftec supermidi, som rymmer mycket och som du vart efter kan fylla med nya komponenter utan att behöva ta bort något annat, dessutom är det betydligt lättare att komma åt inuti datorn. Kostar ca. 1100).

2. Det du kan snåla in på:

Processor (tack vare RAID och snabbt DDR-minne behöver man inte köpa Intels dyra P4:or, nöj dig med att köpa en AMD Athlon XP 2000+, så får du mycket krut i lådan).

Ljudkort (finns ofta integrerade på moderkorten och är ofta numera av bra kvalitet).

CD-enheter (om du nu inte redan har en CD-brännare finns det nya för ca. 600 och uppåt, välj en billig och du får ändå rätt bra prestanda. DVD-spelare kan vara kul, men om du inte har tänkt att koppla datorn till TV:n och se på DVD-filmer den vägen finns det knappast någon orsak att skaffa en).

Använd befintligt operativsystem, Office, skrivare, skärm, nätverkskort, högtalare, mus, tangentbord, CD-enheter etc, så spar du åtskilliga tusenlappar mot att köpa allt på nytt.

Tänk igenom ditt köp några gånger. Ska du skaffa en speldator eller en kontorsdator? Visst är Intels nya P4 på 4GHz lockande, men är det verkligen värt pengarna? Min åsikt är att det är bättre att satsa på AMD och ha pengar kvar att skaffa lite annan hårdvara för. Hoppas detta kan hjälpa dig lite på traven?

Om det nu finns en Gud måste Microsoft vara djävulen, och Bill Gates hans torped!!!

[inlägget ändrat 2003-01-10 22:41:45 av upplänning]

[inlägget ändrat 2003-01-10 22:45:35 av upplänning]

[inlägget ändrat 2003-01-10 22:53:27 av upplänning]

Guest idgadmin

asså det där var lite väl mycket onödigt asså .. uppgraderade min dator från 1,3ghz till en AMD XP2200+ (1,8ghz)

256 333mhz moderkort MSI Kt7 Ultra2 (ett av de billigaste moderkorten på marknaden) + en ny låda+ nytt nätagg, samtidigt som det är ett av de bästa, har inte raid ..

o har agp*4 har inte * 8 gör inget det efterssom jag inte har användning för det... kom undan med allt för 4000 o snacka om fart under skalet... utan raid o utan *8 ...

--------------------------------------------------

stay cool, stay metal

---------------------

1,AMD ThunderBird 1,33GHz, 512 Ram Geforce 2 gtx 80 gig samsung

2,Pentium 2 mmx 400MHz 128 ram Geforce 4 TI4600 128mb ddr

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...