Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur många enheter till RAID?

Cyberwalker

Recommended Posts

Hej. Jag hade tänkt att köpa nytt moderkort (Abit KX7 KT333 4xDDR RAID) med RAID samt två identiska hårddiskar att koppla RAID-funktionen till, totalt kommer jag att plugga i 4 CD-enheter, de två nya hårddiskarna samt två olika lite äldre hårddiskar. Min fråga är; då moderkortet har två normala IDE-uttag samt två RAID IDE-uttag tänkte jag koppla de fyra CD-enheterna till bägge standard IDE-uttagen, och koppla de två nya hårddiskarna till det ena RAID IDE-uttaget. Kan jag även ansluta mina två gamla hårddiskar i det resterande RAID-uttaget trots att de inte är av samma model?

Guest idgadmin

Om du skall RAID:a så är rådet att ha dom för sig själv på dom kanalerna.

btw! Vad skall du ha så många cd-spelare till? (nyfiken!)

Dels har jag köpt en ny CD-Rom, dels har jag plockat in min CDRW samt min DVD-Rom från min gamla dator. Jag funderar på att även slänga in en till gammal CD-Rom. Dock kan jag i nuläget bara använda den nya CD-Romen och CDRW:n, då jag redan har två hårddiskar och således bara en IDE-kabel till CD-enheterna. Orsaken till att jag vill ha alla dessa CD-enheter är dels att de var för sig har olika egenskaper. Min nya CD-Rom är mycket snabbare (52x) än de andra enheterna, vilket har en märkbar påverkan då man tex. kopierar filer från den till hårddisken. Men ibland har jag märkt att vissa spel/filer inte blir rätt överförda (det går helt enkelt för fort), därför använder jag de långsammare enheterna till det. Min nya CD-Rom låter dessutom väldigt mycket, så det är inte alla gånger jag vill använda den (då jag lyssnar på musik tex.). Då jag snart ska köpa ett nytt GeForce 4 kort med TV-out hade jag tänkt använda min DVD-Rom och koppla till TV:n, så jag slipper kostnaden för en ny DVD-box. Slänger jag dessutom in en extra CD-Rom har jag en utmärkt CD-växlare att koppla till stereon. Jag funderar även på att i framtiden skaffa en DVD-brännare, så då måste jag ju i alla fall fixa så att jag kan ansluta mer än två CD-enheter.

Men du råder mig alltså till att spara mina RAID-uttag till de hårddiskar jag kan använda denna funktion på? Synd, för då kan jag ju inte använda mina gamla hårddiskar, bara de nya jag kopplar in RAID:en på. Så försvann 20 + 8 GB! Men jag kan ju alltid skaffa ett controller-kort, så kan jag koppla in dom denna väg. Mycket vill ha mera...

Guest idgadmin

he he..! Det var en massa cd-spelare det :)

Jorå! Ett Controller-kort gör susen i detta sammanhang, definitivt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...