Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendationer av fast lina!?


Aslan 'Spitz' Ahrum2

Rekommendera Poster

Aslan 'Spitz' Ahrum2

Är i behov av en fast uppkoppling till vårt kontor och vill därför höra mig för om någon har en lösning som de kan rekommendera till ett lågt pris. Jag hade tänkt mig 1-2mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

För c:a 3 månader sedan gjorde jag samma sak, fixade en fast internet-uppkoppling till vårt kontor. Jag tycker det låter dyrt och lite i överkant med 1-2 MBIT, men det beror mycket på vilken last man räknar med förstås.

 

Vi valde 128 kBit med Pelle Dahlberg (http://www.pdeab.se/) som leverantör (mycket tack var deras läge nära oss). Kommer inte ihåg vad en 1 MBit skulle kosta men nog ligger det på c:a 13 000:-/mån exkl. momsen skulle jag tro. 128 kBit ligger nog på c:a 5500-6000:-/mån utan moms.

 

Undrar du över något annat så hör gärna av dig!

 

Mvh

Jörgen Jäderberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om du bar askaffar point2point förbindelse med radio, så måste du ha någonstans att ansluta dig, och då lär du komma upp i samma kostnad som fast lina iallafall.

 

Och om det är radio MED internet, så är det stor sannorlikhet att du kommer få dela dessa 2Mbit med flertalet andra användare, så det är frågan om det verkligen är 2Mbit längre.

 

"Det fins inga genvägar för den perfekta linan" :)

Det är enkelt; Om en tjänst erbjuder samma kvalitet som en tjänst för 10.000:- / månaden så är ingen så dum så dom plockar ut 1000:- / månaden för den tjänsten, utan lägger sig på 8-9000:- / månaden.

 

Att det står "2Mbit för 300:-/månaden" osv, indikerar att det inte är samma kapacitet som man skulle kunna tänka sig av en sådan lina.

 

Det finns iof undantag om man använder tjänsten där förhållanden är gynsamma, t.ex. brevit Tekniska högskolan i stockholm och får använda SUNET's nät osv för ett annat pris. eller kanske ordnar något om man ligger i kista brevid Tele2 eller kanske brevid Telia och får något bra erbjudande?

 

Men det var bara mina egna filosofiska tankar.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...