Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera operativsystem på samma dator.


Christian Eriksson

Rekommendera Poster

Christian Eriksson

Hej!

 

Jag önskar konfigurera min dator så att jag kan "boota" olika operativsystem vid uppstart. Skulle nu vilja ha lite råd om hur man går tillväga.

 

Om jag förstått det hela rätt så kan operativsystem bara installeras på "primary partitions" (PRI DOS-partitioner) eller i alla fall endast "bootas" ifrån sådana. De flesta pc:s verkar också endast kunna "boota" från den första fysiska disken (primary master). För att kunna "boota" olika operativsystem måste således "primary master"-disken innehålla flera PRI DOS-partitioner och användaren måste vid uppstart kunna "sätta" någon av dessa som aktiv. Eller fungerar det på något annat sätt?

 

Jag vet att det finns mjukvara som ska möjliggöra detta som t.ex System Commander men jag skulle ändå vilja förstå hur det fungerar. Behöver användaren t.ex själv "ställa in" partitionerna innan ett program som System Commander installeras. Om det krävs att flera PRI DOS-partitioner skapas på samma hårddisk blir det väl problem. Jag har i alla fall inte lyckats göra detta med FDISK. Går det att göra?

 

Ett annat problem är önskemålet att "boota" från en disk som är ansluten som primary slave. Går det?

 

För närvarande har jag två IDE-diskar anslutna. Min primary-master disk är på 1.2Gb och innehåller endast en FAT16-partition. Den har suttit på c:-positionen ett tag och har många installerad applikationer. Primary-slave-disken är på 4.2 Gb och är uppdelad på en PRI DOS-partition (d: 2.1Gb) och en EXT DOS-partition med två logiska partitioner (e: 1.8Gb och f: 0.3Gb). Alla partitioner på primary slave är FAT16. Vill helst inte flytta på primary master-disken för då får jag väl problem med enhetsbokstaven för alla installerade program. Återstår därför att kunna "boota" från någon av partitionerna på primary slave men det är här jag inte vet hur jag skall gå tillväga om det ens är möjligt. Hade tänkt att kopiera en gammal 250Mb hårddisk jag har med DOS 6.20 till f:-enheten för att kunna "boota" från den. Tänkte använda "cloningsprogrammet" Northon Ghost från Symantec (http://www.symantec.com/sabu/ghost/index.html) men vet som sagt inte hur jag måste förbereda f:-partitionen innan jag "clonar".

 

Det blev ett ganska långt inlägg det här! Hoppas att jag inte har skrivit förgäves utan att det finns någon därute som sitter inne med kunskapen!

 

Mvh Christian Eriksson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej själv.

 

Du har inte skrivit vilka operativsystem du hade tänkt att använda.

Linux behöver inte ligga på någon primär partition, utan kan ligga på vilken partition som helst. Så skall du bara använda win95 och linux är det inget problem. Skall du använda NT så kan man använda dess bootloader för att bestämma vilket OS man skall boota.

 

/Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Eriksson

Hej igen!

 

Jag hade väl tänkt att försöka lägga in Linux på e: driven (har sedan förra inlägget splittat e: driven till två partitioner då jag hört att Linux kräver någon swap-partition). På detta sätt får jag c: på HDD 1 och d:, e:, f: och g: på HDD 2. På g: har jag för närvarande MS-DOS 6.2 vilket jag också vill ha med bland de OS jag vill kunna ladda in vid boot. Jag vill alltså kunna välja mellan windows95, Linux och MS-DOS 6.2. Sammanfattningsvis Windows95 på c:, Linux på e: och MS-DOS 6.2 på g:.

 

4.2Gb-disken är också "bootbar" ensam på "primary master" med windows95 installerat på c: (d: driven när båda diskarna är anslutna) då ju enhetsbokstäverna för 4.2Gb-disken blir ett steg lägre. (nuvarande d: blir c: osv fram till nuvarande g: som blir f:. Kanske onödigt påpekande i detta kompetenta forum men ändå!). Hoppas att det inte blir allt för rörigt det här. Testar nämligen programmet BOOTMENU på 4.2Gb-disken (när denna är boot disk och 1.2Gb-disken inte är ansluten). Fungerar det bra tänkte jag även installera BOOTMENU på 1.2Gb-disken. Än så länge har jag endast lyckats ladda windows95 från c: men inte MS-DOS 6.2 från f: med BOOTMENU. Kan ju bero på att d:, e:, f: alla ligger på en sekundär partition och därifrån ska man väl inte kunna ladda ett OS eller? BOOTMENU sa sig emellertid kunna klara just detta! (http://www.bootmenu.com/)

 

/Christian Eriksson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen...

 

Detta är precis samma OS jag kan boota på min maskin. Jag har doch valt att lägga win95 och dos på samma partition, medan linux ligger på en annan. Jag väljer vilket OS jag vill boota mha config.sys och autoexec.bat (om jag skall köra linux startar jag bara det med loadlin).

Detta fungerar alldeles utmäkt på min burk, utan att använda några extra bootprogram.

Om man nu ändå vill göra det så finns ju lilo i linux som man kan använda.

 

/Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...