Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV - upplösning


tjoff

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag har kopplat TVn till datorn för att kunna se vissa saker på en mycket större skärm..

 

jag kör i upplösningen 640*480 då det är den upplösningen som TVn klarar av bäst.

 

problemet är att om jag startar en film så försöker TVn visa den i sin ursprungliga storlek. Vilket ofta är på tok för litet.

 

Jag vet inte hur men datorn känner av när jag försöker visa en film och TVn visar då bara filmen, även om jag har på dataskärmen saker bredvid. Det blir ingen skillnad om jag kör filmen i fullscreen på datorn heller.

 

Det fungerar ibland vilket förbryllar mig. Jag trodde det hade med olika filmformat men eftersom det fungerar ibland med vissa format blev jag lite fundersam..

 

att encoda om allt jag ska se till 640*480 tar ju år, så finns det inget sätt att lösa detta på ?

 

eftersom det fungerar ibland borde det väl gå att lösa genom några inställningar eller nåt..

 

finns det något program som lägger ett filter framför det man ser. Så att om man vill att allt ska vara rödare så kan man lägga en röd bild med låg opacity ovanför allt...

 

Tjoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad visar du filmen med? Windows mediaspelaren? Vilken version? Har du kollat så den inte byter upplösning (inställningarna till video renderer i mediaspelaren) utan att fråga?

 

Dina drivrutiner till grafikkortet bör inkludera inställningar för "overlay" dår du kan justera färmättnat och annat för just filmer o.dy.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag måste vara blind men jag har inte hittat inställningarna för video renderar i mediaspelaren, jag har version 7.00.00.1958

 

jag har hittat "overlay" grejerna, vet ej om de funkar eftersom det röda bara försvann innan jag hann testa... (så det är bra nu).

 

borde det inte finnas någon inställning i grafikkortets drivrutiner där man kan bestämma vilken upplösning som en port ska använda...

 

det som är jobbigt är att TVn trots att jag inte har media spelaren i full-läge försöker spela den i full-läge. och det är då bilden blir så liten. (blir ingen skillnad om jag har i full-screen eller ej)

 

jag kan också minimera windows media player och TVn visar fortfarande samma sak... det samma gäller i Global Divx.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar ett videoklipp, gå in i "properties" i "file"-menyn. Under fliken "Advanced" finns de olika codecs som används för stunden. Egenskaperna på de olika, framförallt video renderer, kan du experimentera en del med - särskilt de som har med upplösningar att göra.

 

Annars låter ditt problem skumt och ter sig som om ditt kort har en separat overlay-utgång.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

PS. Om du blev förvirrad beror det på att jag kör mediaplayer 6.x fortfarande - men det borde gå att reda ut ;)

 

[inlägget ändrat 2001-05-05 20:09:37 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm

jag tror jag vet varför jag inte hitta något...

 

"advanced" fliken finns inte...

 

Tjoff

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoho, jo jag ser det. Knas :)

 

Vad har du för grafik/tv-kort egentligen?

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte twinview på så'na då? Så det är någon inställning i drivrutinerna för kortet som gör att den blåser upp overlay'en i helskärm?

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har twin view...

 

bara att det där fungerar inte direkt som man kunnat önksa...

 

när jag inte har TVn på så har jag det "vanliga" men för att kunna se på TVn måste jag välja "expanded" (nåt sånt iaf). Sedan måste jag starta om. När den har startat ändrar jag den till "clone". Efter omstarten så "funkar" det...

 

jag har bara hittat färginställningar, men inga upplösningsinställningar.

 

Tjoff

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat 800x600 oxå? 640x480 räcker juh inte för att fylla ut en TV. Det bör även finnas reglage för "overscan" i inställningarna?

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

640*480 fyller den nästan.,. det är någon centimeter i varje hörn kvar att fylla..

 

har jag 800*600 så ser jag bara en liten del av det jag vill se...

 

TV-skärmen "följer" musen.. så att hag jag musen i det nedre högra hörnet så visar TVn så mycket som möjligt där...

 

har inte sett overscan men jag kan låsa så att jag inte kan "scrolla" som jag beskrev ovan...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet att en stor del av bilden på en TV faktiskt inte syns normalt utan hamnar utanför kanterna (overscan)? Så 800x600 brukar vara alldeles lagom för att glo på film även om en del hamnar utanför.

 

Men som det låter på dig så fungerar inte 800x600 alls - utan den kör 640x480 i alla fall fast med större virtuell skärmyta?

 

Tyvärr går jag nog bet, har inget tvinview-kort själv för närvarande och har inte hört talas om något liknande problem. Har du prövat några senare drivrutiner än de officiella? http://www.nordichardware.com/filarkiv/index.php3?viewCat=28

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope ska göra det...

 

det är som du beskriver det med virutell skärmyta...

 

jag återkommer så fort TVn e ledig och jag har testat de allra senaste drivisarna...

 

Tjoff

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...