Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VOODOO3 -drivrutin==> SVART SKÄRM!!!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej alla hjälpsamma människor. Jag är i knipa idag.

Jag har ett 3dfx Voodoo3 2000 grafikkort för AGP/PCI. Jag fick ett tips om att uppdatera drivrutinen, så att snabba upp spelen. Jag hämtade och installerade filen v3w9x-QuakeIII.exe, som tydligen var fel drivrutin. När jag startar datorn och strax efter det att Windows fönstret visas, går DELL-skärmen ner på sparlågan och blir HELT SVART.

Jag har Win 98 SE, Boot-diskett (gammal) och original skiva med Voodoo3-drivrutiner, somjag inte kan köra från A: när jag bootar från diskett.

HJÄÄÄÄLP!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Boota är jag inte så hemma på. Men kan du inte ändra i BIOS så datorn bootar från din CD??? Själv kan jag trycka F2 ( supersnabbt annards kommer jag in i BIOS ) och få upp en lista på olika enheter att välja start från....Annars kanske Felsäkert Läge fungerar. Tryck F8 flera gånger direkt vid uppstart. Välj Felsäkert Läge i listan + Enter. Nu laddas inga drivrutiner till ditt grafikkort ( grå och grynig bild ) och nu ska du kunna ta bort de gamla felaktiga drivrutinerna( Lägg Till/Ta bort program ) och installera ny drivrutin.

Men så till drivrutinen. Har själv VooDoo3 2000 på min "gamla" dator som jag i somras uppdaterade drivrutinen till. Den du ska ha hittar du här http://www.voodoofiles.com/3201 eller sök från http://www.3dfx.com

Lycka till!

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-12 11:44:37 av Mejram]

[inlägget ändrat 2002-12-12 11:45:19 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Mejram,

du kryddar min tillvaro med dina svar. Det där med safe mode hade jag glömt, men väl inne i windows hjälper det inte att ta bort och installera om drivrutinen, varken den gamla jag hade, eller den nya hämtat enl din adress.

När jag startar om datorn i normalt läge, blir skärmen svart och går i viloläge. Behövs möjligen drivrutin även för skärmen? Jag har just nu en Dell 17". Jag har även avinstallerat Display Adaptern, men när jag ange drivrutin (voodoo3.cat) misslyckas installationen. Finns det något annat mer radikalt att göra? (utöver att slänga skiten!).

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här slänger vi inget utan "återvinner"...

Sitter inte vid den "gamla" datorn just nu, men jag känner inte ingen voodoo3.cat. Kommer ihåg att man helst skulle installera drivrutinen med lägsta (640 x 480 ) vilket du ju får i Safe Mode. Testade du att installera drivrutinen när du var i Safe Mode?

Själv har jag ingen speciell drivrutin till min monitor, men en snabbkoll på DELL visar att dom har drivers till sina bildskärmar för nerladdning. Kan vara värt att testa. Gå till http://www.dell.se och support + nerladdningar + din datormodell/monitorbeteckning och ladda ner + installera. Prova sedan igen med Voodoo3-drivrutinen. Under tiden ska jag starta om "gamlingen" och se vad jag kan hitta...

 

-------------------------------------------------

 

Nu har jag kollat "gamlingen" och drivrutinen ska heta v3-W9x-1.07.00.exe ( ca 8.4 MB )och inget annat. Hittade en exe med det namnet på följande sida http://www.3dgw.com/drivers/drivers.php3?driver=voodoo3. Hoppas den funkar bättre.P.S. Länken funkar bara "halvvägs". Klicka på VooDoo3 i raden så kommer du till rätt sida...

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-12 18:54:08 av Mejram]

[inlägget ändrat 2002-12-12 18:55:59 av Mejram]

[inlägget ändrat 2002-12-12 18:57:10 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej på nytt,

det verkar som om 3dfx drivrutinen är inte installerat alls. I safe mode går ju inte att köra setup-programmet (jag kommer inte heller åt CD-rom disken, eller Internet). Som tur är har jag en gammal bärbar också så att jag kan komma åt internet och skriva detta.

Jag har endast en Dell skärm, inte dator. Endast om jag gör remove på PCI CGA adaptern och startar om, kan jag köra rubbet, även internet. I detta läge har jag installerat drivrutinen, men det hjälper inte som sagt vid en ny omstart. Kan det vara problem med PnP också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tror inte det beror på PnP om det inte finns något utrops- eller frågetecken vid Grafikkortet i enhetshanteraren.

Är inte helt säker på vad du menar med remove PCI CGA Adapter? Är det ett PCI-grafikkort du har? Själv har jag AGP, nämligen. Men om du väljer remove där så kan väl inte drivrutinerna installeras rätt....eller? Men du CGA är inte det en äldre beteckning på färgerna i grafiken....?

Laddade du ner v3-w9x-1.07.00.exe som jag själv har på "gamlingen"? Den som du hade laddat hem ska också fungera den är bara ca ett år äldre.

Kollar man på Dells hemsida är tydligen drivers för deras monitorer den mest nerladdade drivrutinen. Står det något i Enhetshanteraren om drivrutin för standardskärm eller dylikt. Det brukar ju ibland vara två Bildskärm där. En för "standard" och en för det grafikkort som är installerat.

Prova att installera om grafikkortet helt och hållet. Plocka ur det ur burken. Starta datorn utan.Kolla i Enhetdshanteraren att det är borta. Annars välj Ta Bort. Stäng av. Installera det igen och starta om. Se till att ha drivrutinerna antingen på en CD eller på hårddisken och installera när rutan om att ny hårdvara hittats kommer upp.

Lycka till!

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-12 20:27:12 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Mejram,

det verkar vara mycket trafik på sidorna idag. Mitt långa brev som jag skrev noggrant i en halv timme försvann precis när jag tryckte på Skicka-knappen. Nu försöker jag igen:

 

1) Under Kontrollpanelen/Bildskärm ser jag att jag har "Unknown Monitor" och att det är endast 640x480 som är enda alternativet. Under Inst/Avanserat saknar jag fliken "Monitor" så att jag kan välja en ny.

2) När jag går in i "Add new hardware" saknas Dell i listan av monitorer och någon diskett med drivrutin har jag inte. Jag försökte med Dells hemsidor igår, men jag kunde inte se några drivrutiner för skärmar, jag har ju inte någon "Service Tag". Numret på baksidan av skärmen accepterades inte.

3) Under Kontrollpanel/System/Device Manager ser jag inte någon Monitor / Bildskärm. Under Display Adapters finns ett utropstecken framför PCI VGA-Compatible Display Adapter. Ingenting om 3dfx Voodoo3.

4) Jag väntar med att installera om grafikkortet till sist. Dum fråga: Sitter det inte skärmens kontakt på det?

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, det verkar vara "trögt" idag...

På den här sidan finns en "allmän" drivrutin till Dells monitorer ( bildskärm ? ) http://support.euro.dell.com/se/sv/filelib/topten/index.asp ( funkar inte länken gå till Dell + Support + nerladdningar + ta den modell som står där + fliken "10 mest nerladdade..." ).

Gå till Avancerat + Bildskärm ( Kontrollpanelen/Bildskärm/Inställningar )och kolla om du har bock i "Identifiera PnP automatiskt".

Jo, du ska ha en kontakt för bildskärmen på VooDoo3-kortet som jag hoppas att du kopplat in skärmen på. Du har väl inte ett integrerat grafikkort tillika??? Då måste du antingen ha en extra kontakt mellan det och VooDoo3-kortet. Eller sätta det integrerade på Disable i BIOS.

Återkom med hur det går...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för svaret Mejram.

1) Någon flik med "10 mest nerladdade..." hittar jag inte under Dell + Support + nerladdningar. (svensk site).

2) Under Kontrollpanelen / Bildskärm /Inställningar (och avancerat) hittar jag inte "Identifiera PnP automatiskt". Jag saknar ju fliken för Monitor.

3) Jag har ett moderkort P6BAT-A+ som har ett integrerat grafikkort. I BIOS är värdet för Video satt till EGA/VGA. Är det där jag ska ändra och till vad?

Eller ska jad sätta Disabled på "Video BIOS Shadow" ?

Tack igen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

1.Klicka på direktlänken så kommer du till "10 mest nerladdade" och överst är drivisar till DELL-monitorer...Funkar det inte gå lika långt som du beskriver men klicka även på den modell som står överst ( Tror det var Inspirion ... ) och sedan första fliken i raden överst "Mest nerladdade...".

2. O.K.

3. Vad heter det integrerade grafikkortet. Du borde hitta det i BIOS under Avancerat och "Pheriples ......". Kollade lite snabbt på moderkortet men de jag hittade hade bara inegrerat ljudkort. Får leta vidare... Men kolla Dell igen.

4. Var kopplar du in din Bildskärm nu? På VooDoo3-kortet eller på moderkortets integrerade?

 

*************************************************

Nu har jag kollat säkert 10 specifikationer på ditt moderkort men hittar inget integrerat grafikkort....?

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-13 14:08:14 av Mejram]

[inlägget ändrat 2002-12-13 14:36:11 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen!

Hur jag är försöker kommer jag inte till samma Dell-sida som du med de 10 mest nedladdade drivrutinen. Jag hamnar hela tiden på sidan där man ska ange "Service Tag", när jag klicka på "Nerladdningsfiler". Även med din länk hamnar jag på samma ställe. Har du möjlighet att skicka mej

- Jag har bara ett uttag för skärmen, från ett separat kort och inte från moderkortet. Så, jag har antagligen inte något integrerat grafikkort, endast 3dfx (?). Så småningom ska jag öppna burken och verkligen kolla vad som sitter där.

- Om jag har bara en kontakt sittande på grafikkortet, kan jag väl inte installera om det på nytt? (Jag drar mej från att starta om datorn, den blir svart igen).

Hoppas du hör av dej, jag sitter själv inte hela tiden vid datorn, därför tar det lite tid med mina svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har laddat ner en "multi" drivrutin för DELL-monitorer som jag hoppas passar. Skickar den omgående. Men då jag inte vet exakt modellbeteckning ( skicka gärna det som stod under skärmen så kan jag kika närmare ) så är det bara en chansning. O.K !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack M för filen.

Innan jag kör filen, skickar jag till dej de beteckningar jag hat hittat:

Vid EAN-koden: 50293-9-02K0-C6 Rev A00, Dec 1996

I en annan etikett:

FCC ID: IEY337S

Och i en tredje:

D1025 HE 1000 HS SERIES

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hittade tyvärr inte mer info med hjälp av siffrorna under skärmen. Men då drivrutinerna jag skickade var för samtliga DELL-monitorer så bör de väl fungera. Det stod att med hjälp av dom skulle man t.ex kunna gå in och ändra upplösning m.m Du måste bestämma själv om du vill prova, men skärmen kan ju inte bli svartare än den är.

Lycka till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

PCI VGA-Conpatible Display adapter är voodoo-kortet...

 

 

 

...Om du inte redan har provat så uppdatera drivrutinen på PCI VGA.... till just voodoo drivrutinerna på skivan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen efter ett litet helguppehåll.

Om ni vill fortsätta hjälpa mej, kanjag berätta om läget just nu:

1) Drivrutinen för Dell-skärmen är installerad (tack M för filen), skärmen hittas under Monitors, men ingenting annat händer.

2) Jag har tagit bort och satt dit grafikkortet på nytt (det är ett 3dfx-kort) enl M:s förslag, men drivrutinerna från CD:n eller de nya från voodoo-siten accepteras inte.

Jag har fått meddelandet "No more files" eller "The 3DFXMAN.EXE file is linked to missing export 3DFXCMN.DLL".

3) Detsamma gäller även om jag försöker uppdatera drivrutinen för "PCI VGA-Conpatible Display adapter".

4) Efter det att jag har försökt uppdatera drivrutinerna och jag startar om datorn, blir skärmen svart. Enda sättet att återfå kontrollen över skärmen (i 640x480) är att under System/Display Adapters göra REMOVE på "PCI VGA-Conpatible Display adapter".

5) Enl Voodoo instruktionerna ska jag deaktivera följande funktioner i CMOS:

a) Video BIOS shadow eller cache B) VGA Palette Snoop c) Hidden Refresh och d) Byte Merge. a och b har jag ändrat, c och d hittar jag inte.

TACKSAM FÖR FLERA FÖRSLAG!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Innan du installerar nya drivrutinerna har du då avinstallerat de gamla? De brukar ligga i Lägg till /Ta bort program.

Filen 3DFXMAN.EXE används när du vill öppna 3DFX-tools via Start-Program. Har du ett sådant alternativ där ? 3DFXCMN.DLL är till ikonen nere i aktivitetsfältet på Skrivbordet. Har du någon sådan? Kolla i Autostart ( Start-Kör- skriv msconfig - fliken Autostart). Kolla nu i listan om det finns någon rad som innehåller de här filerna. Då bör du nog försöka avinstalera hela 3dfx-paketet innan du installerar de nya drivisarna. Har du någon mapp som heter 3dfx antingen direkt inder C:\ eller C:\Program så kanske det finns en Uninstall i någon av dom om du inte hittar den i Lägg till/Ta bort program.

Återkom...

**************************************************

Kollade lite snabbt på "gamlingen" med just VooDoo3-kortet. Där har jag ju 3dfx-Tools som kanske ligger och stör när du försöker installera nya drivrutiner....

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-16 12:37:56 av Mejram]

[inlägget ändrat 2002-12-16 13:23:30 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej M och tack att du fortsätter engagera dej i mina problem.

Jag har avinstallerat 3dfx-tools innan jag försöker installera på nytt. Dessa installeras men någon drivrutin installeras inte, jag får error code 69.

När jag kör 3DFXMAN.EXE händer ingenting. Meddelandet "No more files", som jag får vid installationen av 3dfx-tools, förbrylar mej också. Har 3dfx-kortet slutat att fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har du testat att installera drivrutinerna via Lägg till ny hårdvara i Kontrollpanelen. Välj ditt VooDookort om det syns i Välj själv från lista...

Prova att lägga alla filer/mappar ( sök på 3dfx ) som har med 3DFX att göra i Papperskorgen ( du kan ju alltid återställa dom )innan du går till Lägg till ny hårdvar. Hittade du något under Autostart så bocka av dom.

Det syns fortfarande inget VooDoo-kort i Enhetshanteraren under PCI Display Adapter? Kolla även om det finns något under Styrenheter för ljud, video och spel längre ner i samma lista???

Inte för jag tror att det har någon betydelse, men du har ingen AGP-port på moderkortet ( den brukar var brun och sitta närmast CPU:n )? Mitt sitter nämligen i en AGP-port

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej Mejram,

jag har gjort allt som du har föreslagit, ingenting hjälper. Jag ger upp och tar med mej burken till Wasa, där de uppgraderade min dator för 2 år sedan. Om jag får veta orsaken, kommer jag att höra av mej till dej sedan.

TACK FÖR HJÄLPEN DENNA GÅNG!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen "Dimos"!

Trist att inget vill fungera. Jag är verkligen ingen expert på grafikkort men försökte tänka "hårdvara", men det hjälpte tyvärr inte.

Hör gärna av dig och tala om vad som orsakade den envisa svarta skärmen. Kan vara bra att veta till en annan gång.....

Take care!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Mejram,

enl Wasa-DT, som försökte och inte lyckades med drivrutinerna, måste jag installera om Win98, som på något sätt "har rörts om". Jag tar hem PC:n imorgon och försöker med den radikala åtgärden (jag måste ju försöka rädda undan mails och inställningar, men det finns en bra beskrivning i föregående nr av PC För Alla).

Take care själv!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Dimos!

Det var alltså inget "lättslöst" problem då inte heller Wasa-DT lyckades installera drivrutinerna. Så vi gjorde nog vad vi kunde.... :)

Du ska se att du får en fräsch dator efter ominstallationen av Windows 98. Det sägs ju att man bör göra det ungefär en gång om året. Och precis som du skrev finns det bra tips om hur du gör backup på allt du vill spara i PC För Allas förra nummer.

Hoppas jag kan vara till bättre hjälp en annan gång...

 

Ha en riktigt

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Mejram!

Som avslutning i detta kapitel vill jag bara bekräfta att ominstallationen av Win98 SE gick bra (inifrån Windows, ej från prompten) och att jag kunde installera drivrutinerna för både skärmen och 3dfx-grafikkortet, som prydligt syns nu i enhetshanteraren.

Jag önskar dej ochså

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...