Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få tillbaka papperskorgen?


Hogsbro

Rekommendera Poster

I en artikel någonstans hittade jag ett klämmigt tips för hur man tar bort papperskorgen från skrivbordet. Efteråt har jag ångrat det, eftersom jag inte hittar den någonstans och därför inte kan ta tillbaka filer jag slängt innan jag tömmer papperskorgen. Vet någon hur man får tillbaka den???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Om Du inte rederade den helt utan bara skrev nyckeln för radering från skrivbordet så finns den kvar i Utforskaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så långt är jag med och har provat. Problemet är att det inte syns någon papperskorg i utforskaren, hur jag än letar eller söker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna registereditorn (Start > Kör > regedit) och navigera fram till:

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Desktop\NameSpace]

Högerklicka på NameSpace, välj Ny, Nyckel, ge den nya nyckeln namnet (exakt):

{645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E}

I den högra panelen, högerklicka på Default, välj Ändra, och skriv Recycle Bin i dialogrutan på raden för värde. Klicka OK och stäng regedit. Klicka en gång på skrivbordet och tryck på F5 för att uppdatera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Har du tittat under Desktop i TweakUI?

Där borde i så fall instaällningen att ta bort Recycle bin finnas.

 

Nu är detta XP och då skall inte reghacket ovan fungera på exkat lika sätt som i Win98.

Gå till HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E}\ShellFolder

och ändra Attributes till 40 01 00 20.

 

Om inte detta hjälper gå då in i registret till [FET]

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer [/FET] och nyckeln NoDesktop och se till att den antingen inte finns eller är 0. Om den är ett annant värde än 0 så ändra till 0.

 

Hjälpte inte det, ladda hem XTEQ X-setup (http://www.xteq.com/downloads/xq-xsetup.zip),

Detta är ytterligare ett tweakprogram som skall kunna fixa detta program i Win2k och XP.

 

 

-(Patrik J)

”Gravitation can not be held responsible for people falling in love”
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2002-12-10 17:57:39 av Patrik J Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Då nyckeln som Haakon skrev finns kanske den helt enkel "rymt" från skrivbordet. Högerklicka på skrivbordet och välj "Ordna ikoner" eller "Rada upp ikoner".

Annars ska det ju finnas en dold fil som heter Recycle på varje hårddisk som har exakt samma innehåll som den Ppaperskorg du tidigare hade på skrivbordet. Gå till Kontrollpanelen-Mappalternativ-Visning och ta bort bocken från "Döljskyddade programsystemsfiler". Gå nu direkt till C:\ så kan du se den lite suddigt. Vill du ha den på Skrivbordet bara högerklicka och skicka en genväg dit. Nu har du en fullt fungerande "Papperskorg" som du kan öppna och återföra filer du ångrat att du tog bort. Den ser väl inte likadan ut, men bättre än ingenting. Vill du kan du ju byta ikon till något roligare...

Kom ihåg att gå tillbaka till Mappalternativ-Visning och sätt tillbaka bocken då de här filerna ska vara dolda av säkerhetsskäl.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var busbra och så enkelt att jag rodnar över att jga inte kommit på det själv. Funkar perfekt och räcker fullgott åt mig. Så slipper jag rota i registret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej "Hogsbro"!

Var själv lite generad när jag skrev inlägget då jag kände mig som en riktig "amatör". Men jag tänkte att det är väl bättre med denna "nya" Ppaperskorg än ingen alls...

 

Take care!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...