Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

?


Ö     .

Rekommendera Poster

Men det allra bästa är ju naturligtvis om du har tillgång till en hubb. Har du ingen så köp en. Det behöver inte kosta så många kronor. En 5 portars hubb kan du få tag på för en 4-500 kr, och då kan du ju koppla in en till dator om det skulle bli aktuellt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett behöver du bara koppla in kabeln mellan datorerna så är det klart.

Möjligtvis får du konfigurera nätverket så att du använder TCP/IP. Det gör du genom att gå in i kontrollpanelen och dubbelklicka på nätverksikonen. Finns det redan TCP/IP där behöver du normalt sett inte göra något mer. Eventuellt kan Netbios behövas om du ska kunna köra gamla program mellan datorerna. Det lägger du till genom att klicka på Lägg till och bläddra dig ner tills du ser Netbios. (Du gör på samma sätt om TCP/IP´n inte finns. Starta om och sen bör du se din andra dator i nätverket. Hoppas det går bra.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så lätt.....

Jag har suttit i timme ut timme in å testat protokoll. %¤#!" ta den som uppfann protokollet. Några IP address inställningar då? Behövs inte det?

 

 

 

Hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Se till att ip-adressen erhålls automatiskt. Om du vill lägga till TCP/IP går du under : Kontrollpanelen/Nätverk/Lägg till/Microsoft/TCP-IP.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Från dator till. Skillnaden på en korsad TP och en vanlig TP är (som du säket gissat) att fyra av de åtta trådarna på den ena kontakten har bytt plats. Har för mig det var fyra stycken i alla fall.. :o)

 

T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

connyjohansson

Se till att TCP/IP är installerat på båda maskinerna.

Sätt IP till 10.0.0.1 på den ena .

Sätt IP till 10.0.0.2 på den andra.

Mask för de båda 255.255.255.0

 

Det borde fungera nu. :)

 

Ta upp consollen o skriv :

ping x.x.x.x (ip på den andra maskinen)

Får du svar så är det klart......

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgan Areschoug

Om jag förstår dig rätt så har du inte fattat vad en korskopplad tp kabel är för något.

Det är altså ingen vanlig kabel utan en speciell tp kabel som du kan tillverka själv om du har ett kopplingsscema och lite verktyg eller som du kan köpa i vilken datorbutik som helst. (klart billigare än en hubb i alla fall).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Conny Lundgren

du bör använda en riktig svartlistad ipserie..

 

192.168.0.1

192.168.0.2

osv osv

 

nätmask 255.255.255.0

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du nån sida jag kan få lite mer info? Nu börjar det dyka upp vad jag har gjort för fel.

 

 

 

Hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hitta sidan precis innan du, tack ska du ha. Jag sprätta up kabeln o ändra lite trådar. Nu funkar det. Tack!

 

 

 

Hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...