Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan inte öppna filer på hårddisken

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Hej

Jag har en ny IBM 60GB hårddisk installerad som sekundär hårddisk sedan någon månad. Inga problem tgills för en vecka sedan då plötsligt Windows explorer gav felmeddelande att den inte kunde öppna disken. Jag kunde inte felsöka med norton utilities som gav felmeddelande.

Jag körde IBM disktest program som sa att den var ok.

Jag körde scandisk i DOS. Jag fick meddelandet att en FAT bit fattades, och att det var lätt att åtgärda. Jag lät Scandisk reparera, men efter det fungerar det i alla fall inte och scandisk kan därefter inte köras längre på den disken.

Eftersom jag har ca 20 GB data på disken vill jag gärna få klart för mig om det finns något sätt att åtgärda problemet utan att formatera om och därmed förlora data.

Tacksam för hjälp!

Guest idgadmin

Hej!

Låter som en lurig sak det där. Hårddiskfel är nog allas mardröm. Kan inte säkert säga vad just din disk lider av men det finns KANSKE sätt att rädda dina data.

Jag utgår från att det är datafiler, s.k passiv information (dvs dokument osv) som du vill rädda.

Du kan köpa ett kommersiellt program eller registrera ett shareware program. Men det finns s.k 'filräddningsprogram' (file recovery) att köpa. Prova att sök på www.dustin.se t. ex.

Under förutsättning att det inte är ett fysiskt fel på disken kan du förstås formattera den efteråt och sedan använda den på nytt.

Men det är viktigt att du sköter dina hårddiskar. Kör scandisk regelbundet (före varje defragmentering) och TA SÄKERHETSKOPIOR på viktig information.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...