Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Multilink med ADSL


Tomas I

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om det går att ”parallellkoppla” två eller flera ADSL modem, på samma sätt man körde multi-link med flera vanliga modem förr, för att öka bandbredden. Jag läste något om load-balancing i ett how-to på www.linuxdoc.com med förstod aldrig riktigt hur det fungerade. Jag har en gammal P-133 till förfogande med många nätverkskort. Läste för ett tag sen en nyhetsartikel på idg.se om ett företag som hade programvara för detta, har dock aldrig hittat tillbaka till nyheten.

*Givmild med poäng*

 

[inlägget ändrat 2002-11-20 17:03:39 av Tomas I]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Om jag fattade rätt så menar du om man kan ha flera adsl abonemang och modem på det är svaret ja. att koppla två modem på samma abonemang har jag svårt att tänka mig att det skulle funka.

 

Molle.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att skaffa från två olika leverantörer, så om den ena går ner kan man surfa på den andra. Dessutom ska de fungera tillsammans och "dubblera" bandbredden mot det lokala nätet.

Självklart behöver man två telefonlinjer, två modem och två abonnemang.

[inlägget ändrat 2002-11-21 21:32:10 av Tomas I]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Det ska fungera en tidigare kolega har det så det ska bara vara att teckna abbonemang. du kommer dock inte bort från problemet att det kan gå ner ifall felet ligger i telestationen för alla leverantörer köper tjänsten av scanova som sedan levererar till kund. så du skyddar bara dig mot avbrott i tex telias server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst idgadmin

 

Du behöver 2 tele anslutningar med ADSL.

Sen bryggar Du dessa 2 uppkopplingar.

Dock når Du inte dubbla hastigheten med ADSL x 2 men snabbare blir det, å dyrare.............

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...