Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ljud problem


gzone

Rekommendera Poster

Hur ser jag vad jag har för ljudkort.

Jag har ett intrigerat kort på mitt moderkort.

Jag har en packard bell.

I enhetshanteraren står det att det är ett ac/97 men drivrutinerna till ac/97 funkar inte vad ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Finns det ingen information i din doukmentation till ljudkortet ? Har du inga drivrutiner på Packard Bells hemsida ? AC97 är bara en ljudstandard och inte ett märke eller en modell. Windows XP t.ex. bör identifiera och installera ljudkortet automatiskt, vilket OS använder du dig av idag ?

 

www.sweclockers.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Enklast är att gå till http://www.packardbell.se välja Din support. Där kan du gå till ett avsnitt där deras modellutbud finns och där du kan få specifierad info om vad din dator har för komponenter. Sitter själv vid en Imedia 5306 och har i den ett SigmaTel AC97 integrerat ljudkort. men jag vet att PB har olika AC97 så det är bästa att du kollar just din modell.

Har du t.ex "Packard Bell ActivDoc" ( eller Elektroniska Biblioteket som det heter på de lite äldre datormodellerna )installerat kan du vid Ljud se vad du har för ljudkort.

Vissa drivrutiner finns sedan att ladda hem från PB:s "Nerladdningar".

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte få in xp för jag har fel på "bootvoloume" säger den jävla datorn annars hade jag stoppat in xp.

Kan du hjälpa mej med xp så vore det bra. Har nu 98

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Om du startar på en Windows 98 startdiskett och sedan tar bort alla partitioner, startar på Windows XP-skivan, går det inte att starta installationen då ?

 

www.sweclockers.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu kommer jag ihåg dig och problemet med integrerat ljudkort. Var det fel uppgifter jag hittade tidigare om att du borde ha ett Yamaha 744 på ett GigaByte GA-6WMM moderkort???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej,

Det här med "bootvolume" verkar ju inte vara ett ljudproblem snarare ett problem med hårddisken. Är det inte så att volume syftar på volym men inte i ljudsammanhang utan som i lagringsvolym/lagringsenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vart ska jag hitta dom drivrutinerna då?

Jag har för mej att jag hittade några sådana drivrutiner men det hjälpte inte kanske jag gjorde nått fel när jag instalerade dom vet inte?

har du några förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hur tar jag bort alla partioner då?

har c och d och hur får jag hårddisken delad igen sedan?

Har inte provat det så det kanske hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Om du vill ta bort partitioner så kan du använda dig av verktyget FDISK som finns med i Windows 98. Från huvudmenyn finns det ett val för att ta bort partitioner. Du startar med kommandot FDISK, från startdisketten.

 

www.sweclockers.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har intel några egna ljudkort?

DFör i system infon står det inställningar för ac/97 för intel/r(blablabla)

är det kanske så att det inte är ett yamaha för jag har nu instalerat yamaha 744 drivrutin för ac/97 men kör jag tillexempel windows mediaplayer så står det att datorn inte kan spela upp ljudströmen. Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har du varit in i BIOS och kollat att det integrerade ljudkortet inte är Disable ( avstängt)??? Att det står Intel/R (bla bla bla ) betyder bara att AC/97 är kompatibelt med just Intels processorer.

När du kollar i Enhetshanteraren under Ljud eller Styrenheter för video,ljud vad hittar du för ljudenhet där??? Och vad står det när du kollar egenskaperna för det??? Vad står det t.ex under fliken "Drivrutiner" och vad står det i rutan Enhetsstatus och fliken "Resurser".

Får du upp samma felmeddelande oavsett var du försöker spela upp ljudet???

Om du kör DirectX-diagnostic vad står det då under fliken Ljud???

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-19 09:37:15 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen

Nu har jag kollat det du sa sist men det fungerar fortfarande inte.

Jag var in i bios och kollade där det enda jag hittade där var att det stod att ac/97 modem är disable.

men det har väl inte med ljudet att göra eller?

Vart i bios ska jag kolla jag kanske missade det?

om jag går in i enhetshanteraren så står det att det är ett "avance ac/97 driver for intel® 82801aa controller.

Går jag in där så står det på enhetsstatus att den inte finns,inte fungerar riktigt eller att det är fel drivrutiner sedan står det (code 10) om det hjälper dej.

sedan står det att jag ska uppgradera drivrutinerna.

det står även att det är maskinvaruversion:002

 

på drivrutin flicken så står det

leveratör:avance logic.inc

datum:12-19-2000

på resursflicken står det

inställningar

avbrottsförfrågan (irq) 10

 

indata/utdata-

intervall(1/o-intervall DE00-DEFF

 

indata/utdata-

intervall(1/o-intervall DC00-DC3F

 

inga konflikter.

 

Om jag kör ljudtestet på direct x diag.

står det: Det gick inta att aktivera musikporten eftersom det inte gick att hitta några ljuddrivrutiner. kontrollera att ljudkortet har installerats och att det fungerar.

 

Hoppas det hjälper dej.

Hoppas på att det löser sig snart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Code 10 brukar betyda att enheten inte startas = inte fungerar. När du gick in i BIOS gick du då till Avancerat och nå´t med Peripheral.... När den är markerad bör du få upp vilket ljudkort du har ( AC/97 eller ev. Yamaha ) och det ska då stå på Enable och inte Disable.

Det kan inte vara så illa att själva ljudkortet är trasigt???

Killen du köpte datorn av vad säger han?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag testat att gå in på bios ock kolla.

Det enda jag hittade var att det stod att ac/97 modem var disable.

Så jag satt på det och nu så när jag startade datorn så började datorn leta och hittade något som han inte kunde identifiera. när jag gick in och provade att köra med dom drivrutiner jag hade laddat hem till ljudkortet så funkade det inte.

Kan det ha varit ljudkortet han hittade eller?

Jag vet inte vad jag ska göra jag har provat allt du har skrivit men det har ibnte hjälp. kan det vara så att det är trasigt?

Men jag har inte gjort något med det.

Det enda var att jag formaterade om datorn och sedan dess så har det varit tyst.

Om du kommer på något mer så kan du ju höra av dej.

Mvh/gzone1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Hittade du inget under Avancerat/Periphles...i BIOS. Mitt integrerade AC/97 finns nämligen där.

När du provade att installera drivrutinerna hur gjorde du då. Gick du till Enhetshanteraren och Egenskaper för "Ljudkortet" och "Installera nya drivrutiner", eller?

Har du provat att gå via Kontrollpanelen och "Installera ny hårdvara"?

Ljudkortet är med största sannolikhet INTE trasigt. Ska söka lite mer på "nätet" och se om jag inte kan hitta det rätta ljudkortet+drivrutiner. En sida du kan kika på är. http://www.intel.com/labs/media/audio/index.htm

 

[inlägget ändrat 2002-11-30 23:21:31 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEj jag hittade inget där?? i bios

men när jag hade satt ac/97 modem på enable så hittade datorn något då trodde jag att det var ljudkortet så jaginstallerade drivrutinerna jag hade hittat när datorn frågade efter det när jag startade upp datorn så jag gicg inte någon av vägarna men det går väl genom enhetshanteraren tror jag när det blir så där.

Ska försöka installera det igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag fösöker instalera ljudkortet så står det att den mest lämpliga drivrutinen redan är installerad.

den heter alcich.inf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Vi får lita på vad Windows säger . Kan det säga att rätt drivrutin laddats till enheten så måste den ju också ha hittat den

alcich.inf är bara informationsfilen till själva drivrutinen alcich.sys. Prova en sökning på den filen och se om du hittar den. Se den här sidan : http://www.drivers.on-line.net.nz/details/e000071d.shtm.

Dum fråga igen. Du har alltså inget som helst ljud i datorn? Och det är inte Disable i BIOS så då måste det ju vara en inställning som är fel någonstans. Du formaterade alltså hårddisken och installerade sedan Windows 98. Gjorde du det från en Windows-skiva eller från en s.k. Recovery-skiva från Packard Bell?

Har du testat att Ta bort ljudkortet i Enhethanteraren och låta Windows installera det på nytt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte för någon dag sedan när jag provade simfarm att det lät från datorn. Det sitter ju en inbyggd högtalare i datorn om jag inte mins fel och tydligen så kom det ljud därifrån men det var ett dåligt ljud men det lät.

När jag formaterade datorn så la jag in win 98 från deras skiva så det är inte från någon uppgradering utan från en orginalskiva.

Jag ska se om filen finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...