Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ska jag bry mig


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hallå för några månader sedan instalerade jag zonealarm, har hört att det varnar i onödan. Nu står det 807 intrusions have been blocked since install 587 have been high-rated, stoppar ca 20 om dagen. va är det som händer inte för att jag har nått värdefullt i burken bara en simpel surfdator men man börjar ju undra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har norton internet security och den rapporterar bara om någon försöker bryta sig in i min dator och detta sker ca 3 - 4 gånger under ett dygn så det är inte omöjligt att intrångs försöken stämmer.

Molle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Det är förmodligen inget som är ett regelrätt intrångsförsök utan nu för tiden är det mängder av virus och andra saker på nätet som scannar portarna på slumpvis valda adresser på nätet i ett försök att hitta portar som de kan utbyttja.

 

www.sweclockers.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Svar till MjO det är inte sant. Jag lägger ner mycke tid på att spåra dessa som du kallar virus som är fysiska personer bakom ett tangentbord. Många har blivit varnade och avstängda från sitt internet konto, så avfärda inte varningarna man få utan spåra ip nummret och skriv till resp abuse avdelning.

 

Molle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Självklart är det ju så att även "fysiska personer" kan ligga bakom, och gör det också, har aldrig påstått något annat. Det går också bra att anmäla dessa till användarens ISP om man känner för det. Jag säger bara att så länge man har skydd så påverkas man inte av "port scanning".

 

www.sweclockers.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Givetvis är det så men jag tycker att man ska anmäla all ABUSE så man får bort det eller iallafall minimerar det.

Många föräldrar har ingen aning om vad deras barn gör med datorn så det är bra att dom får reda på det. Molle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Ja, jag håller med. Fler borde anmäla dessa personer, så slipper vi kanske lite onödig trafik ute på nätet, och alla får det lite lättare :-)

 

___________________

www.sweclockers.com

Sveriges största sajt om överklockning och hårdvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Sedan en tid tillbaka är det faktiskt väldigt många "alerts" hos mig också. Skoltrötta ynglingar som skannar portar, kanske. ;-)

 

Det finns ett program som heter ZoneLog Analyser. Det importerar loggen från ZoneAlarm och sedan kan man få reda på en hel del om de larm som kommit.

 

Du hittar ZoneLog Analyser hos http://zonelog.co.uk/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tror personligen inte att det är något att lägga någon större ansträngning på. Jag hade enn brandväggsprogram och det blockade hela tiden så jag provade att stänga av och vips vad tror ni hände... Inget just det ingenting jag hade ett program i bakgrunden igång som kollade om någon försökte göra intrång (det stoppade inga intrång) och inga försök rapporterades.

----Intel-Celeron-600mhz-64Ram-15Gb-HDD-17-TUM----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...