Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela filer i nätverk xp/ME över router


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har just kopplat ihop en xp-dator och en me-dator i ett nätverk med en router och ett adsl-modem (telia). Åtkomst till internet funkar. Det går också att "pinga" datorerna åt båda håll.

 

MEN de filer och foldrar jag delat ut syns inte! Båda datorerna tillhör "samma" grupp och har olika datornamn. På me-datorn ser jag de "egna" mapparna under nätverk/gruppen. På XP-datorn är det helt blankt - inte ens de egna utdelade mapparna syns. Har försökt allt. Tacksam för något tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

hej.

 

dessvärre tror jag inte att det går att lösa. du får nog antingen välja xp eller me. har samma probelm själv och de jag pratat med påstår att xp och resterande windows inte går ihop. anledningen är att microsoft vill att alla ska använda sig av xp.

 

hoppas du blev klokare :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för tipset (ehuru nedslående). Nu är det ingen panik - jag hade i alla fall tänkt uppgradera även min me-dator till xp (har redan köpt in en xp till), så då får jag väl snabba på lite med uppgraderingen då. Så får vi se om det funkar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

XP och ME i nätverk funkar väl visst

jag kör 3 datorer via en D-Link di 604

och jag har inga som helst problem

2 datorer har XP 1 dator ME

Så att Xp inte skulle funka ihop

med typ Win 98/ME vad har du fått det

ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tjaha, om du nu fixar det så borde ju jag också göra det... hmmm det får mig ändå att tro att det är något fel i min set-up på xp:n.??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Pröva det här:

 

Gå till egenskaper för din nätverksanslutning.

Markera Tcp/ip protokollet och välj egenskaper.

Klicka på Avancerat och välj fliken WINS.

Kontrollera NetBIOS-inställningen. Om alternativet Inaktivera NetBIOS över TCP/IP är markerat så välj Standard-alternativet istället.

 

Lycka till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

JAAAA!!

 

Tack Christina!!!

Det funkade. Jag följde ditt råd (tvärtemot instruktionerna för routern!) och då funkade det alldeles utmärkt. Tack för det!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...