Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stör routern nätverket ?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har tre datorer i hemmet. Min är sämst, barnens bättre :-). De har Win XP pro, XP home edition och Win 2000 pro. Operativsystem som borde förstå varandra alltså. Jag skaffade telias ADSL i början av året och en lång nätverkssladd så att samtliga datorer kunde få låna internetanslutning, en i taget. Zonealarm fanns då på samtliga datorer. Skaffade så en router (D-Link DI-804)och tog bort Zonealarm från datorerna eftersom jag uppfattade det som att en brandvägg i routern skyddade "allt" (anti- virusprogram finns på alla datorer)

Försökte skapa ett hemmanätverk via nätverksguiden i Windows. Detta fungerar inte. Jag få symboler på delade resurse, skrivaren tex, men kan bara skriva ut från den dator som har direkt anslutning via USB. Någonsans verkar det finnas en störning. Kan det vara komponenter fråne Zonealarm som kommer i konflikt med routerns brandvägg eller vad kan det vara ? Tacksam för råd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Din router innehåller en egen s.k. DHCP-server som automatiskt tilldelar datorerna på nätverket med IP-adress och det som behövs. Alla datorer skall alltså stå inställda på att få servertilldelade resurser. Om du har använt dig av något annat tidigare, t.ex. en internetdelning via en dator så ligger det och stör det nya, jag skulle rekommendera att du plockar bort nätverksinställningarna på alla datorerna, installerar om dem och låter alla stå på servertilldelat.

 

www.sweclockers.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...