Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering av Win Xp


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har problem att Formatera min dator med WinXp.. jag har försökt att boota med en Win 98 STartdiskett och Skrivit in format c: ... Men då står det Formatering Stöds inte för enhet C .. vad ska jag göra för att den ska stödas då ?? Och jag har försökt att boota med win Xp cd'n men det gick inte heller !! HJälp mig!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har du provat med en startdiskett för XP. Den gör du i Den här datorn - Arkiv - Formatera - Skapa MS_DOS Startdiskett. Har du provat att ändra boot-enhet till CD-ROM:en i BIOS innan du lägger i XP-skivan? Har du FAT 32 på hårddisken?

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-03 18:59:49 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

För mig funkade det med en ME diskett men om jag mins rätt så fick jag prova några gånger innan det funkade för jag fick upp samma medelande en eller två gånger innan det funkade ( kanske en xp bugg det med ).

 

Molle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Mejram ... Ja jag har försökt att boota med Wn XP skivan men man kan bara välja mellan att avsluta , instalelra , eller reparera installerade Xp filer .. , På hårdisken har jag NTFS filsystem .. Måste jag har Fat 32 eller .. ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har själv inte behövt göra det än men jag trodde man kunde välja formatera och partionera hårddisk i själva installationsmenyn från XP-skivan...?

Gå till den här sidan så kanske du hittar något användbart. http://support.microsoft.com/directory/article.asp?ID=KB;EN-US;Q313348&LN=EN-US&rnk=20&SD=tech&FR=0&gry=conver...

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

jag vet hur man gör.... har bråkat med det här ett par ggr....

 

Har ett förslag som är enklast men som jag inte är säker på funkar.... det kan vara värt att pröva dock...

 

Gå in i startmenyn > kör > cmd

 

Där skriver du format c: och trycker enter...

 

Nu kommer den att klaga över att det inte går för att enheten används...

 

Förhoppningsvis ska den nu fråga om du vill schemalägga formateringen till nästa gång datorn startas om....

 

Hmm såg nu att den säger annat... Den frågar om du vill tvinga volymen att demonteras.... Detta kan även åstadkommas genom att skriva format c: /x

 

Nu har inte jag prövat det här så att jag vet säkert att det fungerar... och har heller inget behov att formatera just nu....

 

Det andra sättet jag vet funkar inbegriper att boota från cdskivan... där måste man dock göra en del val som jag inte kommer ihåg på rak arm.... men släng mig ett mail om du kör fast så tar jag reda på det....

 

MVH

Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst idgadmin

Om du vill formatera c: med en win98 startdiskett måste du göra följande: Starta datorn med startdisketten -> när den är klar så skriver du fdisk i dosprompten -> i fdisk väljer du alternativ fyra, kommer inte ihåg vad det står men det ska vara icke dos partitioner eller liknande -> i nästa meny ska du välja ta bort icke dos partition -> sen är det bara att bekräfta. Starta om burken den väljer du format c:, då bör det funka, men du kan givetvis starta me XP skivan me, och låta installations programmet formatera åt dej.

 

Hoppas min förklaring inte är allt för rörig, kommer tyvärr inte ihåg exakt hur många steg det är eller vad alla kallas. Men det viktiga är att komma ihåg att välja ja på "Aktivera stort diskstöd" när du kör fdisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...