Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitionering


Bodafors

Rekommendera Poster

Mitt operativsystem är WinXP Home Edition. Min fråga är om det finns något sätt att partitionera hårddisken utan att formattera om och ominstallera? Hårddisken är på 80Gb och jag vill dela den i en partition med XP en med WinME som jag hade på min gamla dator, salig i åminnelse. Detta för att vissa spel inte funkar i XP. Sedan vill jag ha en partition för enbart lagring av bilder musik m.m. En fråga till om detta nu går: Hur väljer jag vilket operativsystem jag vill starta i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att kunna partionera om utan att formatera är med hjälp av extraprogram som t.ex. Partition Magic:

http://www.powerquest.com/partitionmagic/

 

Sen till din andra fråga: Om du installerar WinMe först och sen XP så skapar XP en Bootmeny där du i uppstarten får välja vilket OS som ska starta. Det är viktigt att man installerar dom just i den ordningen eftersom ME annnars skriver över XP's startfiler.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-30 11:22:49 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret. Jag såg att det finns en begränsad testversion av programmet du nämnde. Jag ska ladda hem den. Men problemet är nog, ang. andra frågan, att jag redan har XP installerat. Installationsordningen blir således tokig. Men det kanske hjälper att installera ME på en partition och sedan installera om XP på den gamla?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det räcker med att installera om XP ovanpå den gamla så återställs startfilerna.

Glömde förresten säga att du måste ha Fat32 som filsystem på partitionen där du ska installera WinMe, XP kör med ett annat filsystem som heter NTFS vilket inte WinMe kan läsa så alla partitioner med NTFS kommer inte att vara åtkomliga från WinMe. Men konvertera filsystem går ju också bra med Partition Magic.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-30 13:16:00 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filsystemet är inga problem eftersom jag aldrig valt NTFS i XP. Men tackar ändå! Intressant program det där, Partition Magic, eller hur? Än en gång: Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...