Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

svårt med att stänga av burken


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

När jag stänger ner datorn så stannar den med : "håller på att stänga ner windows",,,sen händer inget mer.

Jag måste stänga av burken på baksidan och restarta andra gången går det bra att stänga av

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke Bergström

Ett inte helt ovanligt problem detta. Har själv råkat ut för detta ett flertal gånger utan att hitta någon egentlig förklaring till varför det blir så. I mitt fall har jag alltid installerat om systemet (över det gamla) och fått det att fungera den vägen.

Jag misstänker att problemet beror på att Windows har processer igång som hamnat i konflikt med andra processer, och att Windows därför inte anser sig vara färdigt att stängas ned. Därför hänger sig maskinen. Testa när du ska stänga av datorn att via CTRL-ALT-DEL stänga så många processer som möjligt innan avstängning och försök sedan identifiera vad som orsakar att datorn hänger sig vid avstängning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har samma problem, i bland stänger den av som den ska i flera dagar, sen rätt vad det är så stannar den på "stänger Windows"den fick stå så en hel natt men det såg lika ut på morron efter,senare samma dag stängdes windows som det skulle,men nästa gång gick det inte,numer bryr jag mig inte,går det inte stänger jag manuellt,jag har nämligen lärt mig att datorerna lever sitt eget liv ibland*s*.

Qvirre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst idgadmin

Om du har en hårddisk på mer än 20gig med stort cacheminne kan den vara boven. Det finns en patch på windows update. Det kan även vara någon annan hårdvara som inte vill "lämna av" till windows, kolla enhetshanteraren om det finns någon konflikt.

Du kan köra Sisoft Sandra för att kolla upp datorn.

 

--------------------------------------

PIII 650@715, ASUS TUA266 MOBO, 128MB DDR, GeForce3, 3COM905C-TX NIC, SONY 48 CD, Plextor 24/10/40A, SB1024 Live, Seagate U6 40GB HDD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej! välj start-program och skriv msconfig och välj ok välj avancerat och bocka i "inaktivera snabb avslutning"

-välj ok.Besvara gärna mej om det funkar sen.

/Ricard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...