Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med dubbla OS. Hjälp!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har både Windows 98 se (svensk) och Windows XP pro (engelsk version) installerade på datorn.

Jag har två hårddiskar. En 12Gb IBM och en 80Gb Seagate Baracuda. på den förstnämda Har jag installerat Win 98 och alla program som jag använder där. På Segatedisken ligger XP med tillhörande program, spel och mp3 mm.

Grejen är att när jag skapar dokument, bilder mm eller bara lägger in ny data i XP så kan jag inte komma åt detta från Win98. Istället för de filer som ska ligga där så ligger det en massa obegriplig smörja, det ser ut som kataloger och filer men dom går inte att öppna och namnen består bara av en massa konstiga tecken. Datum och storlek är också helt åt h-vete. Detta händer om jag lägger datan på min nya 80gb Segatedisk. Lägger jag det på den andra hårddisken är det inga problem.

I Win98 kan jag kopiera filer hit och dit utan att det blir problem. Båda diskarna är partionerade och alla partioner är FAT32. Inget NTFS alltså.

Kan det vara hårddisken (seagate) som det är fel på eller är det något slags kompabilitetsproblem mellan mitt svenska 98 och engelska XP? Det är i alla fall fruktansvärt irriterande och och ett problem som måste lösas.

 

Anledningen att jag använder både 98:an och XP är att i XP så kommer jag inte ut på internet. Löser ni det problemet kan vi nog skippa det förra... Det verkar svårlöst dock...

"No dialtone" får jag som svar när jag ska försöka koppla upp mig. Modemet är ett Supra Express 56i Pro (Diamondmultimedia). Xp känner igen det som Sonicblue eller SUP2380 för Sonicblue har tydligen tagit över supporten på nåt vänster. Så 98:an har jag alltså endast för internettillgång. Är det någon som har någon lösning på det problemet också vore jag mycket tacksam. Har prövat vissa saker, såsom nya drivrutiner, kryssa bort"wait for dialtone" mm. utan framgång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förstnämda problemet har jag inte

den blekaste aning om vad det kan vara. :o) , kan kanske vara som du skriver kompatibilitetsproblem..eftersom det är olika språkversioner.

 

Har du kollat här..när det gäller det andra problemet:

http://www.sonicblue.com/support/diamond/default.asp?menu=support&submenu=Modems&item=faqs&product=SupraExpress_56i_Pro#10962

 

Kan också testa att göra som du hade testat, ta bort bocken på "wait for dialtone" sedan går du på Advanced-fliken och där i Extra settings skriver du ATX1

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

hejsan. jag hade samma problem med win98 och XP. Problemet ligger i att de båda hårddiskarna har två olika filsystem, och det därför de inte vill känna igen varann...utan varje gång du försöker öppna den andra hårddisken så frågar den om du vill formatera den...jag har skickat ett mail till Microsoft men har ej fått svar...så jag väntar..när jag får svar så får du det också...hej

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag kollade länken och det enda som skulle kunna vara ett problem är punkt nr 6:

 

6. Your modem may not recognize the dialtone if the country code is not set properly.

 

Det är då man ska använda den där extra initsträngen som du sedan nämner (ATX1). Har prövat också detta utan framgång. Jag ska nu i veckan byta ut min engelska version av XP till en svensk så får vi se om det kan lösa problemet.

Annars får jag väl skaffa ett nytt modem. Läste någon annanstans att det hade någon annan gjort som hade samma problem som jag.

 

/Gustaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...