Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte!!!


Ahlberg

Rekommendera Poster

Hej allihop!

 

En kort resume av min tragiska situation:

Kommer hem för ett par dar sen, känner att det luktar bränt! Fattar först inte vad det är, verkar först inte vara datorn men efter en liten stund slocknar datorn helt. När jag sen trycker på den igen händer INGENTING!

 

Trodde först det var nätaggregatet som bränt av nån anledning, för det luktade mest där. Bytte nätdel, men samma problem. Fläkten snurrar kanske några varv och sen är datorn STENDÖD!

 

Jag kör(de) med en PIII 600B, 128 mb, Viper II grafikkort, Live!-kort, nätverkskort, DVD och cd-brännare. OM NÅGON kan hjälpa mig lista ut vad problemet är skulle jag vara HEMSKT glad! ALLA tankar är välkomna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med standard enkel felsökning. Koppla bort kraftmatn till ALLT ,tag ur alla tillbehörskort, HD etc, ENDAST MB skall vara inkopplat och försök att starta. Lyssna på kraftaggr. Startar det?= fläkten går?? I så fall fyll på med grafik, HD, floppy osv till dess kraften säckar = hittat fel enhet. Jodå, det kommer sannolikt att bli en massa trubbel med drivrutiner etc fel uppstart etc och Win kommer att strula, men, det gäller ju att få igång hårdvaran först.. utan HW inget behov av SW.

Kraften innehåller en skyddsfunktion moty total kortis i ngn enhet. Hittas totalkortis stoppar kraften av för att skydda sig själv. Detta kortslskydd finns dock sannolikt bara på +5V! Stängs 5V stannar även de andra spg. -5, -12, +12V.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...