Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera data mellan två datorer


Mejram

Rekommendera Poster

Hej!

Vill föra över viktig data från en dator till en annan.Kan inte göra ett nätverk då den ena datorn saknar nätverkskort. Går det med hjälp av någon mjukvara e.d att ( enkelt ) göra det???

Alla tips är välkomna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en del foton m.m. så det bör ligga kring 300-400MB. Lägga dom på disketter funkar tyvärr inte och brännaren sitter i den andra datorn ( typiskt ).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noll-modem kabel...kopplas mellan COM-portar.

 

Flytta brännaren till den andra datorn. :o)

 

Ta ur hård-disken ur den ena & koppla ihop med den andra "datorn" för över filerna. :o)

 

* The Future Is Here! *

 

[inlägget ändrat 2002-10-10 19:27:49 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipsen!

Noll-modem kabel vad är det???

De andra alternativen funkar tyvärr inte då datorn jag vill kopiera datan ifrån "halvkraschat" troligen p.g.a något virus så nästan ingenting fungerar längre. Inte ens antivirusprogrammet...

Så mer info om kablarna, tack!

Take care!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://hem.passagen.se/s4widmat/ex/network.html

 

Kan läsa lite där också.

 

Jo..behövs ett program också naturligtvis..

tror det ska gå med Hyper terminal som följer med Windows (Alla versioner..tror jag) för att föra över filer...om ens det behövs..men det märks väl om inte annat. Kanske inte heller går eftersom din ena dator "halvkraschat".

 

* The Future Is Here! *

[inlägget ändrat 2002-10-10 23:27:31 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för svaren/hjälpen!

"Halvkraschat" var kanske att ta i, men jag får hela tiden meddelanden om sidfel och stackfel i Explorer & Iexplorer. Hjälper inte ens att starta i "Felsäkert läge" så det behövs antagligen en ominstallation av Windows. Men innan dess vill jag alltså kopiera över en del "kärt material".

Nu ska jag försöka fixa rätt typ av kabel...

Ha det bra!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tjenare Mejram.

Om du skickar hela felmeddelande kan jag kolla om jag hittar nått så kanske du slipper en ominstallation. :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej själv Ola!

Jag ledsnade på att hitta "botemedel" så jag flyttade helt enkelt över brännaren och sparade det jag ville ha kvar + körde in Recovery-skivan = datorn är som "ny" igen.

Vill ändå veta vad det var som hände... Datorn fungerade ju till 60-70%. Allt som låg under Start-Program fungerade. Däremot fick jag felmeddelanden när jag ville in i Kontrollpanelen, Den Här Datorn m.m. Det stod t.ex" Explorer har orsakat ett sidfel i 015f.bff9d709 + en hop siffror" eller "Explorer har orsakat ett stackfel i 015f.bff9d5c2 + en massa siffror". Kunde inte heller koppla upp mig på Internet för då var det IExplorer som orsakade sidfelet. Däremot kunde jag kolla e-posten via Outlook Express. Knepigt!

Körde "stora" Scandisk som inte hittade några fel. Defragmenteringen gick bara till drygt 10% sedan var det stopp. Stängde ner alla program utom Explorer och SysTray i bakgrunden. Hjälpte inte! Körde i "Felsäkert Läge". Ingen skillnad. Bytte ut ramminnena ( sidfel kan ju bero på minnesfel ) och kollade hårdvaran så gott jag kunde ( inga konflikter eller problemenheter i Enhetshanteraren/Systeminformation ) då "stackfel" kan bero på IRQ-krockar.

Har Du några förslag vore jag tacksam. Vill ju gärna lära mig så mycket som möjligt om datorns "liv"...

Take care!

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-12 18:36:47 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...