Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmskort


Tyresö1

Rekommendera Poster

Jag har installerat ett nytt grafikkort som heter Nvidia. När jag tittar i enehtshanteraren under bildskärmskort så finns två drivrutiner. Både den gamla som heter ATI och hör till bildskärmen och en drivrutin till som heter Nvidia. Under bildskärm står Sony som är vad skärmen heter. Skall jag ta bort drivrutinen till ATI? Jag försöker se på TV via datorn men får inte annan bild än skärmsläckaren och ljudet.

Finns det någon som haft liknande problem vore jag tacksam för tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde nog ha avinstallerat det gamla ATI innan, men gör det gärna nu istället. Gå via Lägg till/Ta bort program i Kontrollpanelen där drivrutinen borde finnas med i listan. Ta gärna bort ATI-kortet i Enhetshanteraren också för du har väl inte båda korten kvar i datorn??? Är ditt gamla ett integrerat grafikkort för då måste du sätta det på Disable i BIOS.

Kolla sedan inställningarna för grafikkortet ( kontrollpanelen-bildskärm-inställningar-avancerat ) om den står på PAL m.m.

Förresten vad menar du med: "Se på TV via datorn"??? Vill du se TV-bilden i datorn måste du ha ett grafik-kort, eller TV-kort, som stöder TV-IN och inte bara TV-UT. TV-Ut klarar bara av att skicka signalen från datorn till tv:n och inte "tvärt-om".

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för Ditt svar. Jag köpte en ny bildskärm innan jag hade Win XP och den installerade sig själv. Vad jag förstår så satt det gamla grafikkortet

i moderkortet när jag köpte datorn från Dell. Det nya grafikkoret har jag sätt i själv och hade då inget att ta bort vad jag kan se. Däför måste jag väl göra som Du säger och sätta det på Disable i BIOS men var gör man det? Jag uppdaterad BIOS när jag köpt XP för min dator anses gammal, 3år, men jag vill inte gärna byta för jag har kostat på den så mycket nu. Tacksam för Ditt råd innan jag ger mig på BIOS.

 

Birgitta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova först att ta bort ATI-kortet i Enhetshanteraren. Dyker det upp igen, vilket det förmodligen gör,nästa gång du startar datorn så måste du nog ställa det på Disable i BIOS.

Då BIOS ser lite olika ut beroende på typ/modell vill jag inte ge dig fel uppgifter så något går på tok.

I mitt BIOS går man till Avancerat och väljer i listan.( Fick själv stänga av mitt integrerade ljudkort AC97 då jag installerade ett nytt.) Kolla din användarhandbok för info om BIOS.

Lycka till!

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-06 11:44:31 av Mejram]

[inlägget ändrat 2002-10-06 11:44:59 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...