Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Ja, det är just detta som är problemet. INGENTING händer när jag trycker på startknappen, inte ens den minsta lilla fläkt går igång. Jag är inte direkt någon novis, så sladdarna sitter garanterat där de ska. Datorn är ca. 3 år gammal, tyvärr ingen uppgift om moderkortets fabrikat, men processorn är en Celeron, 466 mHz.

 

Problemet uppstod efter en flytt, så man anar ju att det är något som rent fysiskt har hänt med datorn. Jag har tidigare haft ett par "CMOS Battery fail"-meddelanden. Kan verkligen ett pajat batteri göra att datorn inte går igång alls? Jag trodde att det "bara" gjorde att datorn tappar BIOS-inställningarna?

 

Om det är någon som vet vad ovanstående kan bero på så vore jag mkt tacksam.

 

Hils

 

Kongobrallan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Du kanske redan gjort det, men vad skulle ha gjort är i alla fall att prova att ta bort batteriet. Visserligen borde det ju inte vara batteriet, men det är ju bättre att testa och vara säker. Sen skulle jag ju titta runt inne i datorn och se så allt ser okej ut. Det har vid två tillfällen hänt att min dator inte ville starta. Första gången stoppade jag ovetandes in 380 volt i den och andra gången var det en gummisnodd som höll ihop en IDE-kabel som hade gått sönder, och lagt sig lite olämpligt på grafikkortet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej.

Öppna datorn och kolla så inte någon sladd har åkt ut.

Men jag är nästan övertygad om att ditt nätaggrgat har pajat..

Det är så att de elektrolytkondensatorer som sitter i en 3 åring är inte av samma goda kvalite som ett nytt aggregat. Då räcker en enda liten snedtändning när man startar datorn att sabba aggregatet.

Så försök byta det så skall du se det funkar igen.

Har själv råkat ut för detta men en 3 år gammal pc.. som stått still i ett år innan jag fick köpa den.

Lycka till !

/robbie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det kan även vara fele på strömbrytaren.

Har du en motståndsmätare till hands gör du såhär:

Drag ur kontakten ur väggen o sätt mätklämmorna på kontakterna, sätt din mätare på Ohm.

Slå på strömbrytaren eller om du har en tryckströmbrytare bak på lådan. Nu skall din mätare visa olika siffror i fönstret där. Gör den det är strömbrytaren hel.

Om du inte har en strömbrytare där bak så måste du öppna datorn och se att den knapp du startar datorn med en knapp som inte knäpper alltså är rätt kopplad så att du kan kicka igång nätagget..

du får fråga mig igen beroende vad du kommit fram till..

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för all hjälp, men faktum är att det VAR batteriet! Jag var själv nästan säker på att det skulle vara nätaggregatet som var slut, men icke. Jag trodde batteriets enda syfte var att se till att BIOS kommer ihåg inställningarna hela tiden, men på min ruttna dator var det tydligen mer betydelsefullt än så. 25 spänn kostade det att byta, jag var faktiskt bra nära att lämna in den på service...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...