Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försvunna Cd-läsare...


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

Jag har 2 st cd-läsare i min dator. En NEC DV-5700B och Samsung CD-r/RW SW-408B. För några dagar sen så höll min pappa på med datorn men sen när jag skulle hålla på med datorn så försvann dem helt plötsligt. Min dator är en 1,1ghz amd processor med 512 ddr ram. Geforce 2 mx/mx 400, en hårdisk på 30gb IBM-DTLA-307030, chello internet. Med moderkortet K7T Pro2-A (MS-6330). Jag har försökt att avinstalleradet och installera om det men det hjälper inget. I enhetshanteraren står det att den inte går att hitta ( kod 41). När jag går in i BIOS och letar så kan Bios hitta cd-läsarna. Ett virus har jag inte tror jag för jag använder Norman ( från tidningen). Jag skulle hjärna vilja ha hjälp med detta. Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen CD-ROM alls i listan i Enhetshanteraren, eller har enheterna fått ett "Utropstecken" framför??? Och vad är det du försökt av- och ominstallerat?

CD-ROMenheter kräver ju ( oftast ) inga extra drivrutiner utan det är Windows standarddrivrutiner som installeras. Om du ser CD-Romenheterna i Enhetshanteraren skulle du kunna prova att Ta Bort dom och sedan starta om datorn så att Windows får "hitta dom" igen. Hjälper inte det kan man kanske prova att fysiskt koppla ur enheterna. Starta om utan. Sedan koppla in enheterna igen.

Lycka till!

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Gör som Mejram tipsaaar dig men ävensåhär:

Stoppa in en startdiskett för eindows98 i datorn och boota med denna isatt.

Välj att ha stöd för CD-rom.

Låt datorn starta upp i dosläget..

Prova att du kommer åt en skiva på detta viset.. skriv t.ex. D:

och dir.. Enter.. funkar det?

Sedan stänger du av datorn o startar upp den utan disketten isatt.

Löste det ditt problem,..?

Lycka till!

/Robbie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...