Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera OS...


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Tjena!

Jag undrar om det går att köra flera OS på samma dator utan någon så kallad "Boot loader",eller måste man använda en.??

Jag har tänkt att köra Win98 och XP på samma burk.

Någon som har erfarenhet?????

 

Tack för mig!

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är du tyvärr tvungen att köra en s.k. dualboot, som också skapas autmatiskt av i dit fall XP när du installerar in den.

 

Men det kan hända att någon eventuellt känner till någon annan möjlighet som jag har missat.

 

 

 

"Sopa alltid rent framför din egen dörr"

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke Bergström

Det ska gå alldeles utmärkt att köra dubbla operativsystem, i ditt fall Windows 98 och Windows XP. Windows XP skapar en Dual-boot meny där du kan välja vilket operativsystem du vill köra. Tänk dock på att Windows XP trivs bäst i filsystemet NTFS medan Windows 98 endast fungerar med Fat32. När du installerar Windows XP får du ett val att formatera hårddisken till NTFS-filsystemet, men det kan du alltså inte göra om du fortfarande vill köra Win98. Ett alternativ är så klart att köra dem på olika hårddiskar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Som en liten forsättning...

Jag har flyttat över en hårddisk från en gammal dator(W98)utan diskettstation till en ny burk med XP. XP känner av hårddisken men kan inte komma åt något på den beroende på att drivespace 3 körts på den. Förutom FAT/NFTS problemet borde jag väl kunna boota från den nygamla hårddisken och få igång w98 och bränna över de filer jag vill ha på CD? Problemet är att om jag bootar från W98-disken så hittas inget operativsystem. Vad gör man? Finns det någon drivespace3-konverterare till XP? Det enda jag vill åt är filerna på w98-disken.

/Johan JP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men OBS!! Du kan bara köra VMware under NTFS-system. Kör du Fat/Fat32 så kan du INTE köra det.

 

 

 

 

"Sopa alltid rent framför din egen dörr"

 

// gästen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej!

Tack för alla svar jag fått!!!!!!!, som ledde mig till följande lösning.

På "PC För Alla's" medföljande cd i nummer 7/02 så följde en gratis fullversion av "Acronis OS Selector 5.0"

som tillåter upp till 100 olika OS på en dator. Jag kan också partitionera, flytta ledigt utrymme, byta filsystem mm. Allt detta gratis! och det funkar än så länge strålande.

 

Tack för mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...