Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hittar ej os


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

satte in en 400md hårddisk i min dator. Vid uppstarten hittar den bara 400md hårddisken. Win95 går igång och jag stänger av datorn och tar ur den och när jag sedan startar med min vanliga 80gigare så hittar datorn inte operativsystemet. Jag har winXP nån som kan hjälpa mig?? Har resetat bios men det hjälper inte!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in bygling kontra master/slavekontakterna på flatkalbeln rätt??? Du har alltså Windows 95 på den ena hårddisken och WindowsXP på 80 GB-aren, eller???

Systemet är väl inställt att starta från den hårddisk du satt som Master oavsett vilket OS du har på den.

Ser du båda hårddiskarna i Den här datorn???

Mer info tack!

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-29 17:07:38 av Mejram]

[inlägget ändrat 2002-10-02 19:18:35 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

på den gamla 400md finns det ingen jumper och när jag startar datorn med båda i står det att den är primary master och min 80gigare finns inte där. I den här datorn ser jag bara den med 400mb. Om jag startar ms-dos prompt och skriver d: står det att det inte gick att läsa enheten. Och startar jag sedan med bara min 80gigare hittar datorn den vid starten men sedan hittar den inte os!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 400 som Primary Master och 80 som Primary Slave, eller? Prova tvärtom eller sätt 80 som Primary Master och 400 som Secondary Master. (Då blir förstås CD/DVD Primary Slave och ev. brännare Secondary Slave )

Har du Auto Detection för HDD inställt i BIOS?

När du provade med bara 80:an igen då flyttade du väl tillbaka jumpern till Master ( eller det är kanske två jumprar på den stora ) och valde Masterkontakten på flatkabeln. För det låter underligt att datorn hittar hårddisken men inte OS. XP fungerade väl bra innan du provade att sätta i den "gamla" hårddisken...

Ledsen att inte kunna ge ett enkelt svar, men man får ju ofta prova sig fram. Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

jag har inte hållt på att ändrat jumpern på någon. 80 har alltid varit primary master och när jag satte in 400 vart den primary master. Det finns ingen jumper på 400 utan bara tre kontakter på en rad utan bygel. Ska testa AUTO DETECTION och se om det hjälper.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter din 400 som Master på flatkabeln och 80:an som Slave ( ändra då byglingen/jumpern till Slave för man kan inte ha båda hårddiskarna som Master på samma flatkabel därav förslaget att du skulle ha dom som Primary- och Secondary Master = en HD på var flatkabel/IDEkontakt på moderkortet ) så ska du se att båda HD:na dyker upp. Dock kommer datorn att starta under Windows 95 då det är operativsystemet på Masterhårddisken som startar och man kan bara ha ett operativsystem igång.

På din "gamla" HD står det något över/under stiften baktill??? Oftast är det stiften till höger som är Master. Eventuellt kan du skaffa en lös jumper och sätta den på Slave för att kunna ha din 80 som Master. Regeln är ju att man bör ha den snabbaste/största HD:n som just Master, men det går även andra vägen.

Att jag överhuvudtaget vet något om det här beror på att jag själv satte i en andra HD för någon vecka sedan. Fick också prova mig fram innan det fungerade...Så är det i datavärlden!

Lycka till igen!

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-30 19:14:46 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du skojar med mig:), men du ska INTE ha två enheter C:. Vad jag inte riktigt förstått med dina inlägg är HUR du installerat dina hårddiskar. Det finns ju två IDE-kontakter på moderkortet , Primär och Sekundär. På varje IDE kan du ha två enheter som då blir Primär Master + Primär Slave och Sekundär Master + Sekundär Slave. Hårddisken med startOS på bör vara kopplad till Primär Master och vanligast är att man då sätter en eventuell andra hårddisk som Primär Slave. Slave-kontakten på flatkabeln är den i mitten och den längst ut är till Masterenheten. Självklart måste du då sätta jumpern på master respektive slave för att matcha kontakterna på flatkabeln.Kopplar du en hårddisk till slave på flatkabeln men fortfarande har den byglad som master så blir ju BIOS självklart konfunderad, allra helst som den hittat en annan enhet byglad som master och kopplad till masterkontakten på samma flatkabel.

En liten fundering bara. Varför överhuvudtaget ha en liten 400MB-hårddisk när du har en stor på 80 GB som säkerligen också är snabbare. Om du nu vill ha två OS så varför inte partionera den stora och ha W 95 på den ena partionen och XP på den andra, eller tvärtom?

Kan jag hjälpa till med det lilla jag vet så gör jag gärna det...

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag hittade dem gamla 400 och skulle bara testa den. Nu har jag båda i och 400 som master och 80 som slave och då funkar det med båda i och Win95 går igång. På 80 har jag delat upp hårddisken i både c: och d:. När jag testar c: (nu d:) så står det att det är nåt fel på enheten. Med d: (nu e:) funkar. Så nu funkar nästan allt gäller bara att få till xp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid nå´t!

Kör ScanDisk och Defragmentering på enhet D:. Blir det inte bättre prova då att formatera om ( gör kopior på det du vill spara först då all data försvinner ) enhet D: och sedan installerar du om XP. Är inte så vidare hemma på hur Windowsinstallationerna fungerar "på djupet". Man kanske måste installera om och få rätt enhetsbeteckning med, den är ju numera D: istället för tidigare C:?

Du har inte provat att sätta en jumper på din gamla 400 ( antar att det är den två mittersta stiften som borde vara slave ) för att kunna ha 80 som Master?

Ha det bra!

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-02 15:32:06 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hur kan de två mittersta vara slave när det bara är tre. Skulle tro att det är likadant som på en cd nästan! Ska testa ScanDisk nu :))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry! Jag läste inte ditt inlägg ordentligt. Jag fattade det som så att du hade tre uppsättningar :-stift även på den gamla, men utan jumper. Men så är det alltså inte? Står det något över/under stiften bakpå HD:n ( vet du modell + serienummer på den ? )?

Hoppas ScanDisk hittar något som den kan rätta till...

Ha det!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

När jag kör scandisk står det att disken inte är formaterad eller att den har låsts av ett diskhanteringsverktyg. Det blir samma sak om jag vill defragmenta. Förmodligen är stiften på 400 från vänster Cable Select, Slave, Master.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O.K.

Ett diskhanteringprogram använder man när moderkortet/BIOS inte har stöd för så stora diskar som din 80. Vet du om du har installerat ett sådant p.g.a att du inte har stöd för större hårddiskar??? Är inte så hemma på vad den här typen av program gör, men jag kan kolla upp det.

Vad du kan göra är alltså att formatera och partionera om 80 för att sedan installera om XP. Men om det är så att ditt moderkort/BIOS inte har stöd för en så stor disk krävs det också att du installerar ett diskhanteringsprogram för att kunna utnyttja hela disken. Om det är du själv som gjort det tidigare är det ju bara att "börja om från början...".

Men kom ihåg att ta kopior på allt du vill spara då all data går förlorad när du formaterar HD:n.

Du skulle kunna fixa en extra jumper ( av en kompis eller i en datorbutik ) och ha till 400 för då kan du bygla den som slave och använda 80 som master igen. (Cable Select betyder att det är kontakten på flatkabeln som bestämmer vad den blir).

Take care!

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-03 10:06:42 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kikat lite angående diskhanteringsprogram. Det är en mjukvara som används som gränssnitt mellan det äldre BIOS och den större hårddisken. Den följde tidigare med vid köp av större hårddisk, antingen på en diskett eller förinstallerad på hårddisken. På t.ex Maxtor-hårddiskar låg detta Diskanteringsprogram som en enhet C: på ca 120 MB lagrad i en katalog som heter \Maxtor, resten av hårddisken blev då enhet D:. Och det är ju så jag misstänker att din 80 är . Kolla bara hur stor den första enheten är på 80? Är den runt 120 MB så måste ju följdaktligen XP vara installerad på nästa enhet istället, = E om du behåller 400 som Master.

Hur detta Diskhanteringsprogram fungerar när du nu bytt plats p.g.a 400 som Master vet jag faktiskt inte. Hur var det nu fick du inte XP att fungera när du tog bort 400 igen och satte tillbaka 80 som Master ( både jumper och kontakt på flatkabeln ), prova gärna en gång till innan du provar nå´t mer drastiskt.

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

det har aldrig funnits nå på 120mb. Har en IBM hårddisk om det kan vara till någon hjälp! Xp har alltid varit på c: som är 40gb. Om jag ska ha en jumper måste jag väl ha en med bara et hål på eller??

 

[inlägget ändrat 2002-10-03 21:08:42 av ShadowNinja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många inlägg blir det...

O.K. då har du antagligen använt ett partionsprogram ( typ Partion Magic ) eller om det finns ett Disk Managment-program även i XP ( ? ) som antagligen "låser" disken. Men hur det fungerar vet jag tyvärr inte.

Fråga i en Databutik om det här med jumpern på 400-disken.

Ledsen att inte kunna hjälpa dig mer, men det finns säkert någon annan som kan det här med Partioneringsprogram/verktyg.

Allt brukar ordna sig till slut!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Om du inte vill formatera om 80:an och på så sätt få en "ren" disk att installera om Xp på hittade jag ett alternativ som kan funka.

Starta med startdiskett. Vid promten skriver du unlock d: ( det är ju d: den första partionen med Xp på heter nu, eller? ). När det är klart skriver du scandisk d:. Men det här går bara om du har FAT32, men då Microsoft rekommenderar NTFS till XP så är det väl tveksamt.

Läste också att det varit vissa problem med just IBM-hårddiskar( har själv en på 80 GB så det lät inget vidare )...

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...