Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket moderkort?


Jessica H

Rekommendera Poster

Nu är det dags att uppgradera min dator/köpa nytt helt enkelt. Jag är inte helt bakom när det gäller IT, men just när det gäller moderkort är jag helt bakom flötet. Jag har bestämt mig för en Intel P4 processor. Vad skall jag tänka på innan jag köper ett lämpligt moderkort? Bussar och slots är väldigt rörigt för mig. Var gärna övertydlig. ;) Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Sockeln för Pentium 4 heter socket 478. Det finns olika typer av moderkort som stödjer olika typer av minnen, rdram och ddr. Det bästa alternativet vad gäller pris/prestanda är ddr-minnen. Ddr-minnen finns i hastigheter upp till 400 Mhz, men dessa är inte standard ännu, så det bästa är att köpa 333 MHz-minnen (PC2700 som de också heter). Mitt förslag är att du köper ett moderkort som bygger på Intel i845E-chipset, som stödjer de senaste P4-processorerna. Ett bra kort är Gigabyte GA-8IEXP, men det finns många andra. Det kan vara värt att kolla vad kortet stödjer. Många har exempelvis stöd för firewire och usb 2.0, vilket kan vara nyttigt att ha om du ska koppla in externa saker som digital videokamera, med mer.

 

/Martin

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tackar för infon. Jag har faktiskt gjort lite research och har väl kommit fram till att sockel 487 är det jag skall ha och att DDR är att föredra. Resten är "mumbo-jumbo" för mig så jag får iskallt lita på försäljaren här... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Jessica.

Jag tycker du skall välja ett moderkort av välkänt fabrikat, tyvärr har Asus tagit bort sin 3 års garanti annrs hade detta varit ett givet tips.

Asus är kända för bra produkter men inte för toppresultat men stabila och rejäla.

Msi är också välkända och trevliga val.

Väljer du något bland dessa kommer du säkert vara nöjd !

 

Lycka till.

/Robbie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Bussar o slots..

 

Nästan alla moderkort idag bland de normala har Agp och Pci slot

minnena bör vara av typer DDR om du inte vill köpa extra dyra grejer.

 

P4 är inte lika snabb som motsvarande Amd processor men det beror lite på vad man tänker ha sin dator till.

 

Lycka till /Robbie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...