Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag välja?


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Två saker kan man tänka på när man ska välja konsol;

1. Priset:

Gamecube är billigast, men saknar DVD-spelare. I och för sig kan man köpa en riktig DVD-spelar och en gamecube för samma pris som en Xbox/PS2.

 

2. Spelen:

Xbox och Ps2 är mer inriktade på action, emedan Gamecube är mer åt "arkadhållet" med spel som Mario sunshine och Legend of Zelda. Xbox och PS2 inriktar nog sig mer på actionspel som Halo(xbox)/Tekken 4 (PS2).

 

Det är ett svårt val, men jag tror inte att du blir missnöjd, vad du än väljer.

________________________

Micke Löfgren - the_maXX

www.fragzone.se

the_maxx@fragzone.se

 

[inlägget ändrat 2002-09-26 23:59:24 av Micke Löfgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Gäst idgadmin

Jag tycker gamecube.. Många säger att det är för barnsliga spel men jag vet inte jag.. Jag har kört nårra spel och kommer troligtvis köpa den om 1 måna.. Jag e inte missnöjd än så länge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är precis som micke säger det beror på vad du tycker om att spela.

gamecube är mer en familje konsol medans x-box och ps2 riktar in sej på action som typ metal gear solid 2(ps2)

osv.

Jag har själv en ps2:a och är inte missnöjd med den trots att det finns dom som säger att den är trög.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag går själv i samma funderingar och jag lutar nog åt X-box.

 

Den är billig, snabb och dessutom en utmärkt DVD-spelare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag tycker helt klart du ska välja Playstation 2, har provat alla konsoller.

 

Bäst spelmarknad har helt klart ps2 och jag ser ingen risk att de skulle komma efter på den fronten. Att den skulle vara trög vet ja inget om.

 

Nä köp du en ps 2 det bästa alternativet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst idgadmin

Jag har testat alla tre och jag gillar X-Box bäst. Playstation 2 är högljud och äldre än Gamecube och X-Box. Gamecube är bättre än Playstation 2 men kan inte spela cd/dvd skivor. Handkontrollen är något liten. X-Box har bäst prestanda och har bäst grafik och en skön handkontroll. Fördelen med Playstation 2 nu är spelutbudet men nästan alla spel som kommer till Playstation 2 kommer ocså till X-Box. X-Box har ett inbyggt nätverkskort och även en hårddisk. Mitt tips är att du köper X-Box

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag tycker absolut du skall välja en Gamecube! Vad grundar jag detta på då? Jo, helt enkelt eftersom de flesta X-box och ps2 spelen kommer till pc förr eller senare. Att Zelda, Metroid, Mario någonsin skulle sätta sin fot i pc världen tvivlar jag på. Därför förefaller detta valet för mig ganska enkelt. Argumentet med dvd-spelare tycker jag inte riktigt håller eftersom det är många gånger bätre att köpa en lös sådan om så endast för 899:- på siba.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det är en svår fråga. Eftersom jag arbetar i en Tv-spel butik så får jag frågan varje dag. Jag brukar alltid säga att man ska gå efter vilka spel som är intressanta för just dig. Man ska inte bry sig speciellt om märket på maskinen. Playstation 2 har sitt stora utbud som fördel, Gamcube har sina spel(Mario, Metroid o Zelda) som fördel, Xboxen har priset(du får mest för pengarna) och Live funktionen till sin fördel. Det tåls att tänka på det här..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

Allt det här ser ju mest ut att krångla till det för dig, jag menar att det råder så delade meningar. Men om jag får krångla till det ännu mer eller kanske reda ut det lite, så säger jag:

Välj en Gamecube! Mina argument är ungefär desamma som "Läckan's". De flesta Xbox- och PS2-spelen kommer säkerligen till PC, till exempel: Halo, Tekken 4 (som Micke Löfgren skrev om i sitt svar).

Tack för mig!

 

//Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hmmm, ni måste ha fått det om bakfoten för att Tekken 4 kommer inte till PC. För det första så om man inte har en PC så är en PS2, Xbox ett bra alternativ. Man måste uppgradera sin PC hela tiden och det kostar pengar. En konsol kan man ha i iaf. 5 år innan man behöver köpa en ny. Halo kommer kanske till PC men det kommer nog lite för sent. Sen kommer Halo 2 till xbox först iaf. Du har ungefär samma grafik i en Xbox som du har i dagens PC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Det är sant att den har en väldigt skön handkontroll men det tar ett tag att vänja sig vid den. Jag ska nog köpa den lilla iaf. för att se om den är skön.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle valt ett ps2 eftersom att dom har massa gamla "kontakter" hos speltilverkarna så d lär komma fler och roligare spel till d än till xbox oxh gamecube och personligen så tycker jag xbox är skit iafall dom spelen jag spelat och hand kontr e ju så grymt vidrig o hålla i o d har jag tyck sen jag prov spelade xbox långt innan d kom ut i europa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

men zelda ttill gamecube ser ju inte ens ut som zelda ser ut som stryk dom har misslyckats så jävla hårt med det spelet personligen så älskar jag zelda spelen har haft och klarat alla men det nya till gamecube har jag inte ens fått tanken att vilja prova så som det ser ut.. e grymt besviken på nintendo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

jo visst nya zelda spelet ser ut som stryk - och?? det är inte grafiken som gör spelet till ett bra spel, men visst hjälper det till.själv tror jag det kommer att va ruggit bra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo du har rätt grafiken avgör inte men d hjälper till ganska mkt ibland. men d jag försökte säga innan va att nya zelda inte ens ser ut som ett zelda spel, och d gör mig grymt besviken

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

då kan jag nog göra dej glad för The Legend of Zelda: Ocarina of Time

kommer till GC med nått nytt mod som gör lite smått o gott

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst idgadmin

Själv har jag en Xbox och har en kompis som har ett Playstation 2. Och jag kan bara säga att Xbox kommer nog att klara sig längst... Jag har flera argument:

1. Xbox ägs ju av Microsoft och dom HAR pengar.

2. Man kan redan NU köra online via Xbox (Okej, det kostar! Men det lär det lär det göra till Playstation 2 också)

3. Om man vänder på det... Nästan alla spel som kommer komma ut till PC kommer nog också göra det till Xbox. Om man inte har en tillräckligt bra dator (som jag) så kan det vara bra.

4. Överlägsen grafik. Två ord som nästan alla förstår...

5. Skön handkontroll. Du kommer inte att längta efter ett tangentbord... (Playstation 2's handkontroll känns så liten och skör att man är rädd för att bryta av den och Gamecubes... Tja, jag behöver väl inte säga något. Du fattar själv om du ser den någon gång ;-D)

6. Hårddisk. Det är så skönt att man inte behöver köpa minneskort en stup i kvarten... (Jag vet att Playstation 2 kommer att få / har en, men den följer inte med från början)

7. DVD/CD spelare. Är det inte skönt att få en stereo och DVD-spelare på samma gång? Du kan t.o.m. spara musiken från en CD och lyssna på den i dina spel (vissa).

 

Jag kan ju tyvärr inte bara säga bra saker om Xbox... T.ex.så finns det inte så många titlar just nu... Men så var det ju till alla andra TV-spel som kom ut. En annan dålig grej är att du måste köpa ett DVD pack till Xboxen för att kunna använda DVD-spelaren, men se det positiva: Du får då en trådlös DVD-kontroller. (Den är billig också)

 

 

---

 

Till alla er som säger så mycket bra om Gamecube:

Vilken spelgeneration tillhör ni? Den nyaste? Knappast! Nintendo har ingen framtid med Mario! När eran generation sitter och häckar på ett vårdhem så kommer folk inte att spela Mario, Zelda och alla andra barnspel!

Om ni är 10 år och nedåt så kan jag förstå er... Jag känner många "småttingar" som gillar Mario, men det växer dom ifrån vid 8 årsåldern...

 

---

 

Om man ska sammanfatta det hela:

Topplistan:

1: Xbox

2: Playstation 2

3: PC

4: Playstation

5: Gamecube

 

Missförstå mig inte... Jag har en gammal Sega (16 bit) och en Playstation också... Jag gillar playstation 2, men om man ska rekommendera någon av dem så vinner som sagt Xbox...

[inlägget ändrat 2003-01-31 10:04:38 av MangeB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

till MangeB

1# ok Microsoft och HAR pengar än sen det betyder bara att dom måste jävlas mera och dom har gått minus under hela perioden som xbox har vart ute tex japanska listan.

 

japanska totala konsolförsäljningen under 2002:

 

1. PlayStation2 - 3,732,020

2. Game Boy Advance - 3,366,723

3. Gamecube - 1,034,484

4. Xbox - 327,699

5. PSone - 248,260

6. WonderSwan (Color + Crystal) - 221,663

7. Game Boy Color - 107,649

 

2#I början av mars kommer ju en modem- och bredbandsadapter till GC

 

3# Som du skrev skälv Nästan alla spel som kommer komma ut till PC kommer nog också göra det till Xbox.

Heh så om man har en bra pc behöver man ingen xbox

 

4# Överlägsen grafik: jo kan hända men varför säljer ps2 konsoller,spel bättre än till xbox och gc tillsammans dubbelt så mycket?(ps2 har sämsta grafiken prestanda mässigt) jo för grafiken är inte det viktigaste i ett spel långt i från.

det som är viktigt är spelen att dom är bra och många.

 

5#har du testat att hålla i en GC kontroll nån gång? den är inte snygg men mycket skönare än xboxs kontroll. (lite liten för vissa) men va då om man inte gillar kontrollen så kan man ju alltid köpa en annan kontroll som inte är standard.

 

6# hårddisk jo visst det är en bra grej som jag tycker att det är synd att inte GC har.

 

7# dvd/cd spelare är inget man måste ha i en konsol för dom flesta har dvd o cd spelare på datorn eller seperat.

 

spelen är xbox ruggit dåligt på för dom har nästan inga exlusiva spel inte ens deras flaggskepp (halo) är enbart till xbox för det kommer till pc snart.

så om man har en pc och en ps2 så behöver man ingen xbox för typ alla spel kommer till dom andra formaten. du kanske kan säga högst 3 spel som enbart är till xbox medans GC har MÅNGA exlusiva spel o BRA spel listan kan göras lång.

 

största anledningen till att jag inte köper en xbox är för att det är gjort av Microsoft (+ spelutbudet) som gör skit grejer som tex windows XP, xp pro kostade typ 4500 kr o då fick man ett OS som har över 1800 buggar(som dom sen fixar ett år! senare med sp1) dom har inte än fixat alla buggar.

Windows 95,98,ME är också dåligt gjort.

 

mm o så måste jag så klart säga dåliga saker om GC - om man har en bra tv med bra högtalare och inte skaffat sej en dvd spelare än så är det synd att inte gc har en.

Hårddisk är en bra sak med många andvänings områden och en sånn har inte gc.

dåliga nintendo sidor om spel.

GC är i grunden en barn konsol men i dag finns det många titlar som inte är inriktat på barn utan för ungdomar (barn spel ÄR roliga tex mulle meck,mario spelen,spyro,crash bandicot)

 

o du Mario, Zelda och alla andra barnspel från tex nes eller snes sitter folk o spelar än! fast dom har en ps2 gc eller xbox varför? jo för spel glädjen är väldigt stor och det är fortfarande bra spel.

jag känner många som älskar mario,zelda spel än!

vem fan bryr sej om halo om typ ett år- INGEN! vem bryr sej om halo 2 som är nästan samma spel som halo men med snyggare grafik -INGEN!

 

o lill grabben jag tror du missa nes o snes epoken det var riktiga konsoller inga pc härmare där inte.

 

/reVer

 

 

 

--- 2003 är cubens år!---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Du kommer med bra argument där... Och du har rätt, grafiken är inte allt, men det hjälper en hel del!

Det där om spelglädje är också rätt. Har du spelat Metal Gear Solid någon gång?! Jag tycker fortfarande att det är världens bästa spel, fast det är rätt gammalt nu... Men det skulle nog inte vara så kul om det vore dålig grafik! Hela spelet hänger på bra grafik. Om det vore i 2D-Mario stil hade det varit ultra tråkigt! Hur skulle det kunna vara kul att smyga på vakter som består av 4-5 bilder som rör sig fram och tillbaka? Hur skulle det kunna vara kul om man inte kunde springa åt sidorna?

 

Hade snes och nes miljoner titlar när de kom? Knappast! Detsamma gäller Xbox!

 

Det där om att jag måste ha missat snes och sånt är inte heller sant... Jag kanske missade nes, men jag älskade supernintendo när jag var liten. Jag ville köra det hela tiden... Men inte nu längre för jag vill ha spel med komplicerad handling och (gärna) bra grafik.

 

Till sist måste jag säga att nog väldigt många här håller med mig om att om man är vuxen och tänker införskaffa en spel-konsol, så borde man i alla fall inte ta barnspel utan handling! Och du, Zelda har nog en handling, men det gör inte spelet bättre tycker jag!

 

 

--- 2003 - GameCubes uppgång och Fall ---

 

[inlägget ändrat 2003-02-01 17:41:49 av MangeB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Ja det var ju ett tag sedan du skrev frågan så du har väl redan bestämt dig :-)

Jag har haft all konsoler ända sedan nintendos 8-bitars och råder dig att köpa PS2. Varför? Lätt!

1.Flest spel i all kategorier.

2.DVD-spelare ..får du köpa separat till X-box.Finns inte till Gamecube.

3.Kolla vilka bolag som arbetar med Sony...

4.Bakåtkompatibel - alltså kan du spela PS1-spel på PS2..svårt till dom andra.

5.Utvecklas betydligt mera än dom andra.

En del säger att man ska bry sig om grafiken och styrkan i maskinen...skitprat.Grafiken i ett kass spel gör väl inte spelkänslan bättre?

Du kan ha en snabb konsol men spelet kan vara segt ändå. Laddningstider har alla spel och har inte med styrkan att göra utan vilket sätt spelet är gjort på.

Hur bra blir spelet om det inte är väldesignat och bra? Då kan du ju sitta med din konsol med fin grafik och bara titta på den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...