Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datafel


Stigen

Rekommendera Poster

Varför får jag detta meddelande när jag startar datorn?

Ogiltig systemdisk. Byt ut disketten och tryck valfri tangent.

 

Jag har ingen diskett i diskettläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Dina startfiler på din hårddisk är skadade eller så har något annat hänt med din hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

repareras lämpligen med att skriva tillbaks systemfilerna med hjälp av startdiskett starta med disketten och skriv sys c:

 

fungerar inte det skriv tillbaks master boot record på din HDD med fdisk /mbr

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller också hittar den inte din hårddisk. Kan vara någon kabel som har lossat, eller att du har ändrat boot-ordningen i Bios, eller något helt annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 13 years later...

Detta är ett av felen som man få när hårddisken har kraschat. Varför tipsar inte dataräddningsföretag om detta??? Jag hittar inte någon lista på liknande meddelande hos någon som jobbar med dataräddning. De som jobbar med sjukvård brukar ofta ha en sida med första hjälpen tips. Vad man ska göra när man får ett sånt meddelande är iallafall att stänga av datorn och inte starta om den. Sen ringer man ett dataräddningsföretag och frågar hur mycket det kostar att få datorn räddad om man har mycket viktiga data på den.

 

Hur lång tid det får ta vet inte jag. Men jag vet iallafall att för att rädda livet på en människa som har slutat andas så bör det inte gå längre än 3 minuter tror jag det var.

 

Min dator gick sönder på ett "bra" sätt. Mörk skärm och det luktade bränt. Alltså kunde jag inte starta om den vilket jag inte skulle göra om det skulle gå. Hårddisken var det inget fel på men moderkortet var trasigt och kraftaggregatet och lite annat.

 

 

Men han på dataräddniongsfirman höll på att skrämma slag på mej. Han skrev "Se till att datorn startar upp annars behövs backup." Det var tur att han inte gjorde som han skrev eller bara tog ut hårddisken och satte den i en ny dator som första hårddisk och startade den. Varken han eller jag visste ju om hårddisken var trasig eller inte utan att kolla det först. Man tar ju ut hårddisken och sätter den i en dator som är konfigurerad för dataräddning. Hur man gör sen vet jag inte. Men de lyckades hjälpa mej. Jag trodde datorn hade bättre kylning... Men den blev för varm trots allt.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...